تقریبا همه با سئو آشنا هستیم، اما در کنار SEO چیزی با عنوان SXO به معنای بهبود تجربه جستجو وجود دارد. SXO مجموعهای از متدهاست که تجربه کاربر را در موتورهای جستجو بهبود میبخشد. بهینه سازی تجربه جستجو (SXO)، به تجربه کاربران در رسیدن به پاسخهایشان کمک میکند. در این مقاله به این سوال پاسخ میدهیم که SXO چیست و چگونه باید آن را بهبود ببخشید.
دلیل اهمیت SXO چیست؟
برای رسیدن و یافتن مشتریان بالقوه خود لازم است که یک استراتژی سئو داشته باشید و به کمک طراحی سایت بهینه، رابط و تجربه کاربری اصولی، تولید محتوای مفید، تبلیغات و مجموعهای از فعالیتهای حوزه دیجیتال مارکتینگ، کاربران را به سایت خود هدایت کنید و آنها را به مشتریان بالفعل خود تبدیل کنید.
به کمک سئو سایت و تجربه کاربری شما به دنبال آن هستید که توجه هر چه بیشتر افراد مختلف را جذب کنید تا بتوانید با محصولات مورد نیاز، محتوای با کیفیت و یک تجربه کاربری اصولی به نیازهای مخاطبان خود پاسخ بدهید. قطعا تمام این کارها را انجام میدهید تا بتوانید به بازدید کنندگان سایت خود یا محصولی را بفروشید یا از آنها بخواهید که در سایت شما ثبت نام کنند و اطلاعاتشان را در اختیار شما قرار دهند و یا هر کاری که باب میل شما هست را انجام دهند. اگر تمام این مراحل به درستی پیش برود، یعنی شما قادر بودید که به نیازهای آنها پاسخ درست بدهید.
اما اگر شما به دنبال نرخ تبدیل بالاتر و یا وفاداری بیشتر از سوی مشتریان خود هستید، باید به سراغ SXO بروید. اگر جایگاه خوبی در گوگل دارید و در کنار آن تجربه جستجوی مناسبی را برای مخطابان خود فراهم کنید، بدون شک نتایج بهتری خواهید گرفت. همچنین این موضوع باعث میشود که مشتریان شما تعامل بیشتری با شما داشته باشند و آن کاری که مد نظر شما هست را انجام دهند. با بهبود SXO امکان بازگشت مجدد مشتریان به وبسایت شما افزایش مییابد.
اکنون که با اهمیت بهبود تجربه جستجو آشنا شدیم لازم است که نگاهی به شیوههای بهبود آن نیز بیندازیم.
چگونه SXO را بهبود بخشیم؟
استراتژی و شیوههای مختلفی وجود دارد که بتوانید به کمک آنها تجربه جستجو کاربر را بهبود بخشید و در میان استراتژیهای موجود باید ببینید که کدام از بقیه اهمیت بیشتری دارد تا هرچه سریعتر آنها را بر روی سایت خود اعمال کنید.
– پشتیبانی چت آنلاین
یکی از مواردی که لازم است حتما بر روی سایت خود داشته باشید، قابلیت پشتیبانی و چَت 24 ساعته است. البته این ویژگی کاملا بستگی به محصول، میزان فروش و هدف شما دارد. اما کاربرانی که وارد سایت شما میشوند نیاز دارند تا در هر سایت از شبانه روز به پرسشهای آنها پاسخ داده شود. اگر این امکان برای مجموعه شما وجود ندارد که به صورت آنلاین و 24 ساعته به مشتریان پاسخدهی داشته باشد، بهتر است از یک چَت بات استفاده کنید که برخی سوالات رایج را در مورد محصولات پاسخ دهد و یا بتواند اطلاعات تماس و سوالات آنها را جمع آوری کند و در اختیار بخش پشتیبانی شما قرار دهد که در اولین فرصت با آنها تماس حاصل نمایید.
همچنین اگر مدل کسب و کار شما متفاوت است و عموما مشتریان شما از طریق شبکههای اجتماعی و پیام رسانها با شما ارتباط دارند، میتوانید آنها را به واتساپ و سایر پیام رسانها مشابه هدایت کنید و از آن طریق با آنها در تماس باشید.
– سرعت سایت خود را افزایش دهید
یکی از مهمترین فاکتورهایی که در طراحی سایت باید به آن توجه کنید، سرعت بارگزاری سایت شماست. این فاکتور نه تنها بر روی سئو تاثیر دارد، بلکه بر روی تجربه جستجوی کاربر نیز موثر است. اما ارتباط بین سرعت و SXO چیست؟ زمانی که کابر به سایت شما مراجعه میکند تنها 3 تا نهایتا 5 ثانیه به سایت شما فرصت برای بارگزاری میدهد و با توجه به آمار، کاربرانی که از سرعت بارگزاری یک سایت رضایت داشته باشند، احتمال تبدیل شدنشان به مشتری نهایی بیشتر است. اما زمانی که سرعت بارگزاری صفحات کند باشد، قاعدتا نتیجه خوبی را به دنبال نخواهد داشت و باعث بی میلی کاربر برای جستجو و کاوش در صفحات وبسایت شما خواهد شد.
از همین رو اگر در بارگزاری صفحات سایت خود دچار مشکل هستید در اولین فرصت آن را برطرف کنید. چنانچه وبسایت شما با CMS وردپرس ساخته شده است برای افزایش سرعت وردپرس و سایت خود توصیه میشود که از افزونه WP-Rocket استفاده کنید.
– به محتوا توجه کنید
همواره محتوا یکی از فاکتورهای مهم در بهبود و ارزیابی سئو سایت است. اما محتوایی که بخواهد روی SXO هم تاثیر بگذارد، محتوایی است که اول از همه به موضوع و کلمه کلیدی مد نظر کاربر ارتباط داشته باشد. فاکتور بعدی این است که اطلاعات ارائه شده در مقاله شما باید مفید و یونیک باشد. کپی کردن از مقالات دیگر ارزش چندانی برای کاربر و همچنین گوگل ندارد. از سوی دیگر سعی کنید طول محتوای شما مناسب باشد. گاهی اوقات لازم است که محتوا کوتاه، مختصر و مفید باشد اما در برخی مواقع ضروری است که اطلاعات را با طول و تفصیل برای مخاطب ارائه کنید.
در کنار موارد گفته شده سعی کنید که ساختار مناسبی به نوشته خود بدهید و با استفاده اصولی از سر تیترها، متن خود را برای خواننده قابل فهمتر کنید. فراموش نکنید که استفاده از تصاویر در یک متن طولانی میتواند جذابیت بیشتری به مقاله شما بدهد و آن را از حالت خسته کنندگی خارج کند. البته حتما توجه کنید که تصاویر شما نباید از جایی کپی شده باشند و یا اگر خودتان امکان تولید تصویر را ندارید، یا از هوش مصنوعی برای تولید تصویر استفاده کنید و یا از سایتهایی که تصاویر رایگان منتشر میکنند استفاده کنید.
مطلب مرتبط: تاثیر مهم فونت، سایز و رنگ آن بر سئو!
– توجه به تمام کاربران
طراحی سایت شما باید برای تمام دستگاهها مناسب باشد. تمام مخاطبان شما از کامپیوتر و لپتاپ برای بازدید از سایتتان استفاده نمیکنند، بنابراین ضروری است که هنگام طراحی صفحات خود ببینید که کاربرانی که با تبلت یا موبایل از سایت شما بازدید میکنند چه تجربهای خواهند داشت. جالب است بدانید که حدود 80 درصد از خریداران آنلاین در سراسر جهان از موبایل استفاده میکنند. پس هنگام راه اندازی آنلاین شاپ یا سایت خود این درصد بالا را به خاطر بسپارید. اما این طراحی به گونهای نباشد که فقط وبگاه شما تنها روی موبایل جذابیت داشته باشد. متاسفانه برخی دیگر آنقدر روی کاربران موبایل تمرکز میکنند که آن 20 درصد باقیمانده را کاملا فراموش میکنند.
چگونه SXO را اندازه گیری کنیم؟
یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحلیل هر وبسایت گوگل آنالیتیکس است که با دسترسی به دادهها و رفتارهای کاربر در وبسایت، اطلاعات و آمار مفیدی را در اختیارتان قرار میدهد که بتوانید با استفاده از آنها نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کنید و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی را انجام دهید. اما این آمار شامل چه مواردی میتواند باشد:
1- نرخ پرش
نرخ پرش یا Bounce rate یکی از آمار مهم مربوط به صفحات در گوگل آنالیتیکس است که اشاره به ترک کردن کاربر از یک صفحه دارد. اگر کاربران وارد صفحهای شوند و بدون انجام هیچ اقدامی آن صفحه را ترک کنند به مرور نرخ پرش افزایش مییابد. صفحاتی با این ویژگیها را شناسایی کنید و بررسی کنید که چه موضوعی میتواند منجر به ترک صفحه کاربران شود. با انجام تستهای مختلف شاید بتوانید این نرخ را کاهش دهید. گاهی اوقات شاید لازم باشد که تغییراتی را در طراحی صفحات خود اعمال نمایید و یا در برخی موارد نوع نوشتار خود را به طور کلی به روز رسانی کنید.
2- بررسی CTR
دیگر ابزار قدرتمند رایگان گوگل که در اختیار تمام وبمستران قرار دارد، گوگل کنسول است. با مراجعه به گوگل کنسول بررسی کنید که CTR مربوط به صفحات کلیدی شما چند درصد است. اگر این عدد پایین است شاید لازم باشد که توضیحات متا و عنوان متا را تغییر دهید. حتی گاهی اوقات استفاده از ایموجی در عنوان متا و یا استفاده از Rich snippet میتواند به شکل عجیبی نرخ تبدیل شما را افزایش دهد.
3- نرخ تبدیل را چک کنید
یکی از خروجیهایی که پیاده سازی اصولی SXO میتواند داشته باشد، افزایش نرخ تبدیل است. تبدیل میتواند هر چیزی باشد. اگر کاربرانی که با یک کلمه کلیدی وارد وبسایت شما میشوند و در ادامه رفتاری را انجام میدهند که شما انتظار آن را دارید یعنی نرخ تبدیل بالاست و شما کار خود را به درستی انجام میدهید. البته نرخ تبدیل نیز چیزی نیست که به این سادگی محاسبه کنید، حتما باید از ابزار تحلیل و بررسی گوگل کمک بگیرید و همواره نمودار کاهش و یا رشد آن را بررسی کنید.
4- زمان سپری شده
یکی دیگر از فاکتورهای چک کردن SXO این است که ببینید کاربران چه مقدار زمانی را در سایت شما سپری میکنند. اگر این مقدار کم است میتواند یک زنگ هشدار برای شما باشد که به سراغ اصلاح مطالب و یا ظاهر سایت بروید.
5- ترافیک ارگانیک را بررسی کنید
پس از آنکه موارد بالا را روی سایت خود پیاده سازی کردید باید ببینید که چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت. آیا کاربران و گروهی از مخاطبان که انتظار آن را داشتید به سراغ شما خواهند آمد یا خیر؟ همچنین این تحلیل و بررسیها باید به صورت مداوم باشد و بر اساس این دادهها روند رشد و جذب کاربران را به صورت طبیعی و از طریق گوگل مانیتور و بررسی کنید.
منبع
Get to know the importance of SXO and figure out how to measure and improve it