افزایش سرعت وردپرس با 25 روش حرفه‌ای

افزایش سرعت وردپرس یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر روی تجربه کاربری، سئو داخلی و بهینه‌سازی سایت شما تأثیرگذار است. وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا که بسیاری از وبسایت‌های امروزی از آن استفاده می‌کنند، برای کاربرانی که قصد دارند یک وبسایت حرفه‌ای داشته باشند بسیار ایده‌آل است. با این حال، همانطور که ممکن است بدانید، سرعت بارگیری وبسایت شما در وردپرس ممکن است پایین باشد که می‌تواند تأثیر بسزایی بر تجربه کاربری و همچنین جذب وب‌گردان‌ها داشته باشد. در اینجا، به بررسی مهمترین روش‌ها و ابزارهایی که می‌توانید برای افزایش سرعت وردپرس استفاده کنید، می‌پردازیم. این راهکارها از جمله استفاده از افزونه‌های بهینه‌سازی، بهینه‌سازی تصاویر، بهینه‌سازی کد و افزایش سرور وب شما است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بهبود چشمگیری در سرعت بارگیری وبسایت خود داشته باشید.

چرا باید سرعت سایت وردپرسی خود را افزایش دهیم؟

افزایش سرعت وردپرس بسیار مهم است چرا که این مسئله بر تجربه کاربر و همچنین رتبه‌بندی سایت تاثیر مستقیم دارد. اگر سایت شما بسیار کند باشد، کاربران احتمالا صفحه را ترک می کنند و به جستجوی گزینه های دیگر می پردازند، این به معنی افزایش نرخ خروج کاربران (Bounce Rate) است. این موضوع برای سئو سایت شما نیز بسیار مهم است چرا که نرخ خروج کاربران بالا، به این معنی است که محتوای سایت شما برای کاربران جالب نبوده است و باید بهبود یابد.علاوه بر این، سرعت بارگیری صفحات وب از طریق موتورهای جستجو، به عنوان یکی از عوامل رتبه‌بندی مطرح شده است. بنابراین، اگر سایت شما سریعتر بارگیری شود، احتمال بیشتری وجود دارد که در نتایج بالای صفحات جستجو قرار گیرد و بیشترین بازدیدکنندگان را به خود جذب کند.در کنار این مسائل، افزایش سرعت وردپرس می تواند به بهینه‌سازی سرور و هزینه‌های مرتبط با آن کمک کند. سایت با سرعت بالا به معنی کاهش ترافیک بر روی سرور و بهبود کارایی آن است. همچنین، با کاهش بار مصرف منابع سرور، می‌توانید هزینه‌های مرتبط با پرداخت هزینه بیشتر به عنوان منابع سرور را کاهش دهید.

روش‌های افزایش سرعت سایت در وردپرس

در ادامه روش‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که سرعت وبسایت شما را تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد داد و تنها با بررسی عملکرد سایت خودتان در gtmetrix قبل و بعد از اعمال این روش‌ها متوجه تغییرات چشمگیر و اساسی خواهید شد.

1- انتخاب هاست مناسب

هاست (Hosting)، یکی از عوامل اساسی در سرعت بارگزاری وب‌سایت‌ها است. در واقع، هاست به عنوان میزبان وب‌سایت شما، از مواردی مانند قدرت پردازش، حافظه، فضای دیسک و پهنای باند استفاده می‌کند. اگر این موارد در هاست شما محدود باشند، سرعت بارگزاری وب‌سایت شما کاهش خواهد یافت.اگر هاست شما پهنای باند کافی برای پشتیبانی از تعداد بیشتری کاربر ندارد، سرعت بارگزاری وب‌سایت شما در هنگام بارگیری صفحات کاهش می‌یابد.همچنین، در صورتی که سرور هاست شما در کشوری دیگر قرار داشته باشد، زمان پاسخ‌گویی سرور شما به درخواست‌های کاربران افزایش می‌یابد، که این نیز باعث کاهش سرعت بارگزاری صفحات وب‌سایت شما می‌شود.به طور کلی، انتخاب هاست مناسب و ارتقای پهنای باند و قدرت پردازش آن می‌تواند بهبود قابل توجهی در سرعت بارگزاری وب‌سایت شما ایجاد کند. یکی از شرکت هاستینگی که خود بنده سال‌هاست از آن استفاده می‌کنم و از هر نظر رضایت کامل را از آن دارم، شرکت میهن وب‌هاست است.

افزایش سرعت وردپرس با 25 روش حرفه‌ای

2- تست عملکرد سایت چیست و چگونه انجام میشود؟

تست عملکرد سایت به معنای اندازه‌گیری سرعت بارگزاری و عملکرد سایت است. این تست‌ها به شما کمک می‌کنند تا مشکلات سایت را درک کرده و اقدامات لازم را برای بهبود سرعت و بهبود عملکرد سایت انجام دهید. همچنین این ابزارها علاوه بر اینکه نقاط ضعف شما را به نمایش می‌گذارند، راهکارهای مناسب را برای آنها پیشنهاد می‌دهند. روش‌های مختلفی برای تست عملکرد سایت وجود دارد، اما دو روش رایج برای تست سایت عبارتند از:

  • استفاده از ابزارهای آنلاین: بسیاری از ابزارهای آنلاین وجود دارند که می‌توانید از طریق آنها سایت خود را تست کنید. برخی از معروف‌ترین ابزارهای تست عملکرد سایت شامل GTmetrix، Pingdom، Google PageSpeed Insights و WebPageTest می‌باشند. با استفاده از این ابزارها، شما می‌توانید عملکرد سایت خود را از نظر سرعت بارگزاری، بهینه‌سازی عکس، کاهش حجم فایل‌ها و سایر موارد ارزیابی کنید.
  • استفاده از افزونه‌های تست عملکرد سایت: برای وردپرس، افزونه‌هایی مانند WP Performance Score Booster، WP-Optimize، WP Fastest Cache و WP Super Cache وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا عملکرد و سرعت سایت خود را بهبود دهید.

در کل، برای انجام تست عملکرد سایت، بهتر است از چند روش مختلف استفاده کنید تا به نتایج بهتری برسید و بهبود سرعت و عملکرد سایت خود را تضمین کنید.

3- تاثیر به روز رسانی وردپرس، قالب و افزونه‌ها در افزایش سرعت وردپرس

به روز رسانی وردپرس، قالب و افزونه‌ها می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بهبود عملکرد و افزایش سرعت وردپرس شما تأثیر بگذارد.اولین نکته این است که به روز رسانی وردپرس به شما کمک می‌کند تا از بهترین ویژگی‌ها و بهبودهای امنیتی استفاده کنید که در نسخه‌های جدید وردپرس در دسترس است. این به روز رسانی‌ها همچنین ممکن است شامل بهبودهای عملکرد باشند که می‌توانند باعث افزایش سرعت سایت شما شوند.

همچنین قالب وردپرسی شما می‌تواند به طور قابل توجهی در سرعت و عملکرد سایت شما تأثیر بگذارد. قالبی که پیچیده است و بیشترین تعداد فایل و کد را در خود دارد، ممکن است باعث کاهش سرعت بارگیری صفحه شود. بنابراین، استفاده از یک قالب سبک و ساده می‌تواند به افزایش سرعت وب سایت کمک کند. توصیه اکید من این است که از قالب‌های پیشفرض مخزن وردپرس استفاده کنید. قالب‌های همچون آسترا، هلو المنتور و… گزینه‌های بسیار مناسبی می‌باشند.

افزونه‌ها همچنین می‌توانند در بهبود و افزایش سرعت سایت وردپرسی شما مؤثر باشند. بعضی از افزونه‌ها به شدت منابع سایت شما را مصرف می‌کنند و باعث کاهش سرعت بارگیری صفحه می‌شوند. بنابراین، حذف افزونه‌های نامربوط و غیرضروری می‌تواند به افزایش سرعت وردپرس کمک کند. همچنین، استفاده از افزونه‌های بهینه‌سازی عملکرد وردپرس، مانند افزونه‌های حذف فایل‌های اضافی و فشرده‌سازی تصاویر و فایل‌های CSS و JavaScript می‌تواند به بهبود سرعت بارگیری صفحه کمک کند.

4-تاثیر صفحه بندی کامنت ها در سرعت سایت

صفحه بندی کامنت‌ها می‌تواند به طور مستقیم تأثیری در سرعت بارگیری صفحات سایت داشته باشد، به خصوص اگر تعداد کامنت‌ها بسیار زیاد باشد. در این صورت، هنگامی که کاربران صفحه را باز می‌کنند، تعداد زیادی درخواست برای بارگیری تمامی کامنت‌ها و اطلاعات مربوط به آنها ایجاد می‌شود که ممکن است باعث افزایش زمان لود صفحه شود.
برای جلوگیری از این مشکل، می‌توانید از افزونه‌هایی که به شما این امکان را می‌دهند استفاده کنید تا کامنت‌ها را به صورت بخش‌های کوچکتر صفحه بندی کنید و در هر صفحه فقط تعدادی از آنها را نمایش دهید. این کار می‌تواند به کاهش تعداد درخواست‌هایی که به سرور ارسال می‌شود و کاهش حجم داده‌هایی که باید برای هر درخواست بارگیری شود، کمک کند.در وردپرس، چندین افزونه برای صفحه بندی کامنت‌ها وجود دارد. برخی از این افزونه‌ها عبارتند از:

  1. WP-Paginate: یک افزونه رایگان که به شما اجازه می‌دهد که کامنت‌ها را در صفحات جداگانه نشان دهید و مخاطبان شما را قادر می‌سازد به راحتی به صفحه‌های مختلف کامنت‌ها جهت مرور دسترسی داشته باشند.
  2. Comments Plus: این افزونه به شما اجازه می‌دهد تا کامنت‌ها را به یک صفحه دیگر از وب سایت خود هدایت کنید، که می‌تواند به دسته‌بندی‌های مختلف یا صفحاتی که به موضوعات خاصی اختصاص داده شده‌اند، مربوط باشد.
  3. Lazy Load for Comments: این افزونه به شما اجازه می‌دهد تا کامنت‌ها را به صورت خودکار در حین اسکرول کردن کاربر بارگذاری کنید. این به شما اجازه می‌دهد تا صفحه بارگذاری سریع‌تری داشته باشید و موثر در بهبود سرعت وب سایت خود باشید.
  4. Disqus Comment System: یکی دیگر از افزونه‌های مشهور و محبوب برای صفحه بندی کامنت‌ها در وردپرس است. این افزونه با قابلیت‌هایی مانند امکان به اشتراک گذاری کامنت‌ها، پیش‌نمایش بیشتری از کامنت‌ها، قابلیت اجازه دادن به کاربران برای ویرایش و حذف کامنت‌های خود، محبوبیت بالایی دارد.

افزایش سرعت وردپرس با 25 روش حرفه‌ای

5- استفاده از آخرین نسخه PHP

استفاده از آخرین نسخه PHP می‌تواند به طور قابل توجهی بر سرعت بارگذاری و عملکرد سایت تأثیر بگذارد. نسخه‌های جدید PHP دارای بهبودهای مهم در کارایی و امنیت هستند و از نحوه‌ی بهینه‌تری در پردازش کدها و درخواست‌های سایت استفاده می‌کنند.همچنین، استفاده از نسخه‌های قدیمی PHP ممکن است باعث محدودیت در قابلیت استفاده از برخی افزونه‌ها و قالب‌ها شود که برای نسخه‌های جدیدتر PHP طراحی شده‌اند. با به روزرسانی PHP به آخرین نسخه، می‌توانید از قابلیت‌های جدید PHP بهره‌مند شوید و بهینه‌ترین عملکرد را برای سایت خود داشته باشید.در نهایت، مهم است که پیش از به‌روزرسانی PHP به نسخه‌ جدید، از پشتیبانی از سایت خود اطمینان حاصل کنید و با توجه به شرایط خاص سایت خود، نسخه‌ی مناسب PHP را انتخاب کنید.

۶. بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر از مهمترین مراحل بهبود سرعت سایت وردپرس است. تصاویر بسیاری از محتوای وب سایت ها را تشکیل می دهند و حجم بالای آنها می تواند باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحه شود. برای بهینه سازی تصاویر می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

انتخاب فرمت مناسب: فرمت های تصویر مختلفی وجود دارند که برای نوع محتوای وب سایت شما مناسب هستند. برای مثال، فرمت JPEG برای تصاویر با رنگ های پیچیده و فرمت PNG برای تصاویر با پس زمینه شفاف یا همان Transparent مناسب هستند.

کاهش اندازه تصویر: تصاویر با اندازه بزرگتر معمولاً حجم بیشتری دارند و زمان بیشتری برای بارگذاری آنها لازم است. می توانید اندازه تصاویر خود را با استفاده از ابزار هایی مانند Adobe Photoshop کاهش دهید. البته سایت‌های زیادی هستند که  به صورت آنلاین نیز کار فشرده سازی تصاویر را انجام می‌دهند. همچنین برخی افزونه‌ها نیز این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهند.

فشرده سازی تصویر: فشرده سازی تصاویر باعث کاهش حجم آنها می شود و زمان کوتاه تری برای بارگذاری صفحه نیاز است. ابزارهای مختلفی برای فشرده سازی تصاویر وجود دارد، مانند TinyPNG و Smush Image Compression and Optimization.

برش تصویر: برش تصویر به معنای حذف بخش های اضافی از تصویر است که باعث کاهش حجم تصویر می شود. بهترین روش برای برش تصویر استفاده از ابزار های پیشرفته شامل Adobe Photoshop و GIMP است.

همچنین شما می‌توانید از یک راه ساده تر نیز استفاده کنید که آن استفاده از افزونه‌های بهینه سازی تصاویر است.برخی از بهترین افزونه های بهینه سازی تصویر برای وردپرس عبارتند از:

Smush Image Compression and Optimization: این افزونه تصاویر را با حفظ کیفیت بهینه سازی می کند و برای حجم کاهش یافته از تصاویر استفاده می کند.

EWWW Image Optimizer: این افزونه با استفاده از الگوریتم های پیشرفته تصاویر را بهینه سازی می کند و حجم آنها را کاهش می دهد.

WP Smush Pro: این افزونه به صورت خودکار تصاویر را بهینه سازی می کند و حجم آنها را کاهش می دهد.

Imagify: این افزونه با استفاده از الگوریتم های پیشرفته تصاویر را بهینه سازی می کند و حجم آنها را کاهش می دهد.

ShortPixel Image Optimizer: این افزونه با استفاده از الگوریتم های پیشرفته تصاویر را بهینه سازی می کند و حجم آنها را کاهش می دهد.

افزایش سرعت وردپرس با 25 روش حرفه‌ای

7- کاهش اندازه فایل‌های CSS و JS

کاهش اندازه فایل‌های CSS و JS می‌تواند بهبود قابل توجهی در سرعت بارگزاری صفحات وب داشته باشد. برای کاهش حجم این فایل‌ها، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

ادغام فایل‌های CSS و JS: با ادغام فایل‌های CSS و JS به یک فایل واحد، می‌توانید تعداد درخواست‌های HTTP را کاهش داده و سرعت بارگزاری صفحات را افزایش دهید. البته در صورتی که ظاهر سایت شما بهم ریخت فایل‌ها را به حالت قبل خود بازگردانید.

حذف کدهای اضافی: در بعضی اوقات، کدهای اضافی در فایل‌های CSS و JS وجود دارند که ممکن است برای اجرای صحیح صفحه نیازی به آنها نباشد. حذف این کدها می‌تواند حجم فایل‌ها را کاهش داده و سرعت بارگزاری صفحات را افزایش دهد.

استفاده از فشرده‌سازی gzip: فشرده‌سازی gzip می‌تواند حجم فایل‌های CSS و JS را کاهش دهد و بهبود قابل توجهی در سرعت بارگزاری صفحات داشته باشد.

استفاده از ابزارهای بهینه‌سازی: برخی افزونه‌ها و ابزارهای بهینه‌سازی وجود دارند که می‌توانند به شما در کاهش اندازه فایل‌های CSS و JS کمک کنند. برخی از این ابزارها عبارتند از WP Minify، W3 Total Cache و WP Super Minify.

8- افزونه‌های بلا استفاده را پاک کنید

افزونه‌های بلا استفاده ممکن است تاثیر بسیار زیادی بر سرعت وردپرس داشته باشند. با حذف افزونه‌هایی که استفاده نمی‌شوند، فایل‌های اضافی که برای این افزونه‌ها ایجاد شده است نیز حذف می‌شود و این می‌تواند باعث کاهش اندازه فایل‌های سایت و کاهش زمان بارگذاری صفحات شود. همچنین با حذف افزونه‌های بلا استفاده، ممکن است مصرف منابع سرور نیز کاهش یابد و این باعث بهبود سرعت سایت و کاهش زمان لود شود. لازم به ذکر است که قبل از حذف هر افزونه‌ای، بهتر است ابتدا تاثیر آن را بر روی سرعت سایت بررسی کرده و سپس برای حذف آن تصمیم گیری کنید.

9- استفاده از افزونه‌های قابل اطمینان

در استفاده از افزونه‌ها برای وردپرس، باید مطمئن شوید که افزونه‌ای که نصب می‌کنید قابل اطمینان است و هیچ گونه مشکل امنیتی یا کد ضایع ندارد. برای این منظور می‌توانید از منابع معتبری مانند سایت رسمی وردپرس و مخزن افزونه‌های وردپرس استفاده کنید و نظرات کاربران دیگر را نیز بررسی کنید.همچنین باید از نصب بیش از حد افزونه‌های وردپرس خودداری کنید و فقط افزونه‌هایی را نصب کنید که برای عملکرد وب‌سایت خود واقعاً نیاز دارید. هر افزونه‌ای که نصب می‌کنید، ممکن است تاثیری در عملکرد وردپرس داشته باشد و می‌تواند سبب کاهش سرعت وب‌سایت شما شود.

10- استفاده از CDN

CDN یا شبکه توزیع محتوا (Content Delivery Network) یک شبکه پخش‌کننده محتوای اینترنتی است که برای ارائه بهترین تجربه کاربری به کاربران در سراسر جهان، استفاده می‌شود. با استفاده از CDN، فایل‌های وب سایت شما (مانند تصاویر، فایل‌های CSS و JS و …) بر روی سرور‌های مختلف در سراسر جهان کش شده و از سرور نزدیک به کاربران شما ارائه می‌شوند.

استفاده از CDN برای بهبود سرعت وب سایت شما بسیار مفید است. با این کار، فایل‌های وب سایت شما از سرور نزدیک به کاربران شما برای لود شدن استفاده می‌شوند که این باعث می‌شود زمان لود صفحه وب شما به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. همچنین، از آنجا که سرور‌های CDN در مواقعی که تعداد درخواست‌ها به سرور‌های شما بسیار زیاد است، فایل‌های شما را توزیع می‌کنند، با استفاده از CDN می‌توانید بار محاسباتی سرور خود را کاهش دهید و به طور کلی بهینه‌سازی کارایی سایت خود را افزایش دهید.

برخی از سرویس‌های CDN معروف عبارتند از:

Cloudflare
Amazon CloudFront
MaxCDN
Akamai
KeyCDN

افزایش سرعت وردپرس با 25 روش حرفه‌ای

11- از قالب‌های سبک استفاده کنید

استفاده از قالب های سبک می‌تواند بهبود قابل توجهی در سرعت بارگزاری وب سایت داشته باشد. قالب های سبک دارای کد کمتری هستند و در نتیجه به زمان بارگزاری کمتری نیاز دارند. این کار باعث می‌شود که وب سایت شما بسیار سریعتر بارگزاری شود و تجربه کاربری بهتری را برای بازدید کنندگان ارائه دهد.به علاوه، قالب‌های سبک می‌توانند به بهبود سئو سایت شما نیز کمک کنند. اگر کد بیشتری در قالب شما وجود داشته باشد، موتورهای جستجو زمان بیشتری برای شناسایی محتوای مهم وب سایت شما صرف می‌کنند. با استفاده از قالب های سبک، موتورهای جستجو به راحتی می‌توانند محتوای شما را شناسایی کنند و در نتیجه بهبود رتبه بندی شما در نتایج جستجو ایجاد می‌شود.

12- lazy load

بارگزاری lazy load یا بارگزاری تنبل به روشی اطلاق می‌شود که در آن تصاویر ویدیوها و فرمت‌های دیگر مانند اسکریپت‌هایی که به صورت غیر همزمان با صفحه بارگزاری می‌شوند، به تاخیر می‌افتند تا هنگامی که کاربر اسکرول کند یا عملی دیگر را انجام دهد.استفاده از بارگزاری lazy load به طور مشخص در سرعت بارگیری صفحه تأثیر مثبت دارد زیرا در این حالت تصاویر و فایل‌های دیگر به صورت غیر همزمان با صفحه بارگیری نمایش داده می‌شوند و این باعث کاهش بارگیری کل صفحه می‌شود. همچنین، استفاده از بارگزاری lazy load در مواردی که تصاویر بسیار بزرگی در صفحه وجود دارند، باعث می‌شود تا کاربر صفحه را سریع‌تر مشاهده کند و این امر باعث افزایش تجربه کاربری و همچنین کاهش نرخ بازگشت به صفحه قبلی می‌شود. به منظور انجام این کار می‌توانید از افزونه‌های Lazy load استفاده کنید و یا تکه کد زیر را در فایل wp-config.php اضافه کنید:

add_filter (‘wp_lazy_loading_enabled’, ‘__return_false’);

13- استفاده از هاست دانلود برای فایل‌های حجیم

استفاده از هاست دانلود برای فایل‌های حجیم می‌تواند بهبود قابل توجهی در سرعت بارگزاری سایت داشته باشد، زیرا باعث کاهش بار سرور می‌شود. این بدان معناست که هنگامی که فایل‌های حجیمی مانند فیلم‌ها، عکس‌های بزرگ و یا سایر فایل‌های دانلودی در سایت شما وجود دارند، با استفاده از هاست دانلود، این فایل‌ها به صورت جداگانه بارگیری شده و بار سرور شما کاهش می‌یابد.اگر سایت شما فایل‌هایی با حجم بالا دارد و برای کاربران شما مهم است که به سرعت دسترسی پیدا کنند، استفاده از هاست دانلود یکی از بهترین راه‌هاست که می‌توانید انتخاب کنید.

۱۴. فشرده‌سازی فایل‌ها با GZIP

فشرده‌سازی فایل‌ها با GZIP یکی از روش‌های مرسوم برای بهبود سرعت بارگیری صفحات وب است. با استفاده از فشرده‌سازی GZIP، حجم فایل‌های وب مانند HTML، CSS و JavaScript کاهش می‌یابد و بنابراین زمان بارگیری آنها نیز کاهش می‌یابد.GZIP یک پروتکل فشرده‌سازی داده است که توسط بسیاری از مرورگرهای وب پشتیبانی می‌شود. این پروتکل از الگوریتم فشرده‌سازی DEFLATE استفاده می‌کند و قابلیت فشرده‌سازی فایل‌های متنی مانند HTML، CSS و JavaScript را دارد.

برای استفاده از فشرده‌سازی GZIP در وب‌سایت خود، باید فایل‌های متنی را در سمت سرور با استفاده از ابزارهایی مانند Apache mod_deflate یا Nginx gzip فشرده‌سازی کرده و به مرورگر ارسال کنید. برخی افزونه‌های بهینه‌سازی وب‌سایت نیز می‌توانند از فشرده‌سازی GZIP برای بهبود سرعت بارگیری صفحات استفاده کنند.

۱۵. محدود کردن اسکریپت‌های خارجی

با استفاده از اسکریپت‌های خارجی (external scripts) مانند فایل‌های JavaScript و CSS از منابع خارجی مثل سرویس‌های آمارگیری، پیگیری، تبلیغات و … می‌توان توسعه و ویژوالیزاسیون وبسایت خود را افزایش داد. با این حال، استفاده نامناسب از این اسکریپت‌ها می‌تواند بارگزاری وبسایت را کند نماید.برای محدود کردن اثر این اسکریپت‌ها بر سرعت وبسایت، می‌توانید روی این موارد تمرکز کنید:

استفاده از اسکریپت‌های لازم: فقط اسکریپت‌هایی را اضافه کنید که واقعا به آنها نیاز دارید و از اسکریپت‌های بی‌استفاده صرف نظر کنید.

بهینه‌سازی اسکریپت‌های خارجی: می‌توانید اسکریپت‌های خود را برای بهینه‌سازی حجم و سرعت بارگزاری فشرده‌سازی کنید. این کار می‌تواند به کاهش حجم اسکریپت‌ها و در نتیجه به کاهش زمان بارگزاری صفحه کمک کند.

استفاده از CDN: می‌توانید از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) استفاده کنید تا اسکریپت‌های خارجی را به صورت مستقیم از منابع نزدیک‌تر به کاربران خود بارگیری کنید. این کار می‌تواند به کاهش زمان بارگزاری صفحه کمک کند.

محدود کردن تعداد اسکریپت‌های خارجی: سعی کنید تعداد اسکریپت‌های خارجی را کم کنید تا به کاهش تعداد درخواست‌های اضافی و بهبود سرعت وبسایت کمک کنید.
استفاده از async و defer: خصوصیات async و defer در تگ‌های script می‌توانند به بهبود سرعت بارگزاری صفحه کمک کنند. با استفاده از این خصوصیات، می‌توان اجازه داد که اسکریپت‌هایی که در صفحه استفاده می‌شوند به صورت همزمان با بارگزاری صفحه بارگزاری شوند، در حالی که بقیه قسمت‌های صفحه به صورت ادامه داده بارگزاری می‌شوند.

خصوصیت async به مرورگر اجازه می‌دهد که اسکریپت‌ها به صورت غیرهمزمان بارگزاری شوند. به عبارت دیگر، مرورگر می‌تواند به بارگزاری بخشی از صفحه ادامه دهد در حالی که اسکریپت‌ها در پس زمینه بارگزاری می‌شوند. این خصوصیت برای اسکریپت‌هایی که به ترتیب اجرایی مهم نیستند مناسب است.

خصوصیت defer هم به مرورگر اجازه می‌دهد که اسکریپت‌ها را در پس زمینه بارگزاری کند، اما به ترتیب اجرایی آن‌ها پایبند است. به عبارت دیگر، اسکریپت‌ها به ترتیبی که در صفحه قرار دارند، بارگزاری و اجرا می‌شوند. این خصوصیت برای اسکریپت‌هایی که به ترتیب اجرایی مهم هستند، مانند jQuery، مناسب است.

افزایش سرعت وردپرس با 25 روش حرفه‌ای

۱۶. استفاده افزونه کش

استفاده از افزونه کش یکی از راه‌های اصلی بهبود سرعت وردپرس است. با استفاده از افزونه کش، صفحات وب سایت شما در حافظه کش قرار می‌گیرند و در صورتی که کاربران به آنها دسترسی داشته باشند، به جای درخواست اطلاعات از پایگاه داده، اطلاعات در حافظه کش موجود در سرور نمایش داده می‌شوند.

با افزونه کش، زمان لود صفحات وب سایت شما به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد، زیرا درخواست‌ها به پایگاه داده کمتر می‌شود و از اطلاعات موجود در حافظه کش استفاده می‌شود. همچنین، افزونه کش می‌تواند به بهبود میزان SEO و افزایش نرخ تبدیل منجر شود، زیرا صفحات وب سایت سریع‌تر بارگذاری می‌شوند و کاربران به راحتی می‌توانند با آنها تعامل کنند.

برخی افزونه‌های کش معروف برای وردپرس عبارتند از WP Super Cache، W3 Total Cache و WP Fastest Cache. با نصب و راه‌اندازی این افزونه‌ها، می‌توانید بهبود قابل ملاحظه‌ای در سرعت بارگذاری وب سایت خود داشته باشید. با این حال، برای استفاده بهینه از این افزونه‌ها، باید تنظیمات آنها را به دقت بررسی و تنظیم کنید و از مواردی مانند ایجاد کش برای فایل‌های CSS و JavaScript استفاده کنید.

۱۷. طراحی مینیمال

طراحی مینیمال (Minimal Design) یک رویکرد طراحی وب است که با کاهش اجزای زائد و جزئیات بی‌مورد در صفحات وب، به دستیابی به یک طراحی ساده، خالص و کارآمد کمک می‌کند. در طراحی مینیمال، از الگوهای طراحی ساده و بیشترین استفاده از فضای خالی و چشم‌پوشی از تزئینات غیر ضروری استفاده می‌شود.در طراحی مینیمال، اولویت به خوانایی و قابلیت استفاده از صفحه وب برای کاربران داده می‌شود. این رویکرد به کاربران کمک می‌کند تا با سرعت بیشتر به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند و به راحتی با صفحه وب تعامل داشته باشند.

18- پاکسازی اطلاعات اضافه پایگاه داده

در وب‌سایت‌هایی که برای مدت طولانی در حال راه‌اندازی بوده‌اند، ممکن است محتوا و داده‌های اضافی در پایگاه داده انباشته شده باشد. پاکسازی این اطلاعات اضافی می‌تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد و سرعت سایت داشته باشد. پاکسازی اطلاعات اضافی از پایگاه داده می‌تواند به صورت دستی انجام شود، اما استفاده از افزونه‌هایی که این کار را به طور خودکار انجام می‌دهند، می‌تواند بسیار موثر باشد. به عنوان مثال افزونه WP-Optimize می‌تواند پایگاه داده وردپرس را برای پاکسازی و بهینه‌سازی اطلاعات اضافی اسکن کند و پس از پیدا کردن اطلاعات اضافی، آن‌ها را حذف کند.

19- ذخیره خودکار پست‌ها را محدود کنید

در وردپرس، پیشفرض این است که هر بار که یک نوشته جدید ذخیره می شود، وردپرس یک نسخه پشتیبان به صورت خودکار از آن در پایگاه داده ذخیره می کند. این عملیات به عنوان ذخیره پست به صورت خودکار شناخته می شود. با افزایش تعداد نوشته ها و صفحات وب سایت شما، پایگاه داده وردپرس شما ممکن است بزرگ و سنگین شود که این کار می‌تواند سرعت بارگزاری وب سایت شما را کاهش دهد.یکی از روش های کاهش اندازه پایگاه داده، محدود کردن ذخیره خودکار پست هاست. برای این کار ابتدا وارد سی-پنل شوید و از فایل منیجر به پوشه public_html بروید و در آنجا فایل wp-config.php را برای ویرایش باز کنید و در قسمتی از آن کد زیر را عینا وارد کنید:

// Disable post revisions
define(‘WP_POST_REVISIONS’, 3); // Keep only 3 revisions

با این کد، تعداد نسخه های پشتیبان از پست‌ها به ۳ نسخه محدود می شود. شما می توانید این عدد را برای محدود کردن بیشتر یا کمتر تغییر دهید. با این کار، می توانید پایگاه داده خود را تمیزتر نگه دارید و سرعت بارگزاری وب سایت خود را افزایش دهید.

۲۰. صفحه بندی پست‌ها برای افزایش سرعت وردپرس

صفحه‌بندی پست‌ها به معنای تقسیم کردن یک پست بلند به قسمت‌های کوچکتر است، که کاربران می‌توانند با کلیک بر روی دکمه بعدی/قبلی، بین این قسمت‌ها حرکت کنند و پست را مطالعه کنند. این قابلیت به کاربران کمک می‌کند تا پست را بهتر مطالعه کنند و ممکن است برای کاهش اندازه صفحه و نیز افزایش سرعت بارگزاری صفحه مفید باشد. البته این کار را برای پست‌هایی انجام دهید که امکان شکستن آن به بخش‌های مختلف وجود داشته باشد. برای مثال ما در این مقاله نمی‌توانیم هر بخش را به طور یک مقاله مفصل آموزش دهیم، بنابراین هر روش را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم و اگر نیاز باشد که به فرض مثال، راه اندازی wp-rocket را آموزش دهیم، آن را در یک مقاله دیگر آموزش خواهیم داد.

برای صفحه‌بندی پست‌ها در وردپرس می‌توان از افزونه‌های مختلفی استفاده کرد. برخی از این افزونه‌ها شامل:

۱- WP-PageNavi
۲- WP-Paginate
۳- Simple Pagination
۴- Infinite Scroll

این افزونه‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا صفحه‌بندی پست‌ها را به دلخواه تنظیم کنند و همچنین قابلیت‌های مختلفی را نیز به کاربران ارائه می‌دهند.

افزایش سرعت وردپرس با 25 روش حرفه‌ای

۲۱. پینگ بک و ترک بک را خاموش کنید

پینگ بک (Pingbacks) و ترک بک (Trackbacks) دو قابلیت در وردپرس هستند که به شما اجازه می‌دهند برای هربار ارجاع به پستی در سایت دیگر، یک اعلامیه (Pingback) به آن سایت ارسال شود و در صورت تأیید، نام وبلاگ شما را در سایت مربوطه نشان دهد.

اما این قابلیت‌ها ممکن است منجر به افزایش بارگیری صفحات شوند و برای سئو نیز اهمیت چندانی نداشته باشند. بنابراین، بهتر است این قابلیت‌ها را خاموش کنید تا سرعت بارگیری سایتتان افزایش یابد.برای خاموش کردن پینگ بک و ترک بک در وردپرس، به مسیر تنظیمات > گفت‌وگو رفته و دو گزینه اول را غیرفعال کنید.

۲۲. خودداری از ریدایرکت

ریدایرکت یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که برای مدیریت بهینه‌ی سایت استفاده می‌شود، اما اگر به درستی پیاده‌سازی نشود ممکن است منجر به کاهش سرعت سایت شود. بنابراین باید به دقت در استفاده از ریدایرکت‌ها عمل کرد و تنها در صورت ضرورت از آن‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان با استفاده از ابزارهایی مانند Google Search Console و Screaming Frog به بررسی و جستجوی خطاهای ریدایرکت پرداخت و آن‌ها را برطرف کرد. در نهایت باید به این نکته توجه کرد که هرچه تعداد ریدایرکت‌ها کمتر باشد، سایت سریع‌تر بارگذاری خواهد شد.

23- جلوگیری از hotlinking

Hotlinking یا دسترسی به منابع سایت شما از طریق سایر سایت‌های دیگر بدون اجازه شما، می‌تواند بر روی سرعت وب سایت شما تأثیر بسیاری بگذارد. برای جلوگیری از hotlinking، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1- استفاده از فایل htaccess: برای جلوگیری از hotlinking، می توانید کد زیر را در فایل htaccess خود اضافه کنید:

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?yourwebsite.com [NC]
RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]

این کد به مرورگرها اجازه می دهد تصاویر را فقط از آدرس هایی که با نام دامنه شما شروع می شوند بارگیری کنند و اجازه دسترسی به تصاویر از آدرس های دیگر را نمی دهد. شما باید بجای “yourwebsite.com” نام دامنه خود را قرار دهید. همچنین، در این کد می توانید پسوندهای فایل تصویری خود را که می خواهید محافظت شوند، تغییر دهید. اما اگر سایت شما به مشکل خورد کد بالا را حذف کنید و در عوض از افزونه استفاده کنید.

2- استفاده از افزونه های وردپرس: برای جلوگیری از hotlinking در وردپرس، می‌توانید از یکی از افزونه‌های موجود در مخزن وردپرس استفاده کنید. به عنوان مثال، افزونه “All In One WP Security” امکان جلوگیری از hotlinking را دارد. برای فعال‌سازی این قابلیت در این افزونه، باید به مسیر “WP Security -> Firewall -> Hotlink Protection” رفته و گزینه “Enable Hotlink Protection” را فعال کنید. سپس باید لیستی از دامنه‌های مجاز برای استفاده از تصاویر شما را وارد کنید. در این صفحه می‌توانید تنظیمات دیگری نیز برای پیکربندی حفاظت از تصاویر خود اعمال کنید.
استفاده از هر یک از این روش‌ها به شما کمک خواهد کرد تا از دسترسی غیرمجاز به منابع سایت خود توسط دیگران جلوگیری کنید و سرعت وب سایت شما را افزایش دهید.

24- تغییرات اساسی و بروز رسانی‌ها را به زمان‌های خلوت موکول کنید

برنامه‌ریزی تسک‌های سنگین در زمان‌هایی که ترافیک سایت کمتر است، می‌تواند کمک به افزایش سرعت وردپرس در ساعات پرترافیک کند. به عنوان مثال، شما می‌توانید پست‌ها و محتواهای جدید را در ساعت‌هایی که ترافیک کمتر است، منتشر کنید. همچنین می‌توانید تسک‌هایی مانند بررسی و به‌روزرسانی پلاگین‌ها و قالب، پشتیبان‌گیری و به‌روزرسانی پایگاه داده و دیگر فعالیت‌های سنگین را در این زمان‌ها برنامه‌ریزی کنید. این کار می‌تواند باعث بهبود سرعت و کاهش بار سرور در ساعات پرترافیک شود.

کلام پایانی

در این مجموعه پاسخ‌ها، به بررسی روش‌ها و راهکارهای مختلف برای افزایش سرعت وردپرس پرداختیم. این پاسخ‌ها شامل ابزارها و افزونه‌های مختلفی بود که می‌توانند به شما در بهبود سرعت و بهینه‌تر کردن سایت کمک کنند. با توجه به اینکه سرعت بارگیری وب‌سایت یکی از عوامل مهم برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو محسوب می‌شود، بررسی و بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت، بهبود قابل توجهی در تجربه کاربری وب‌سایت شما ایجاد می‌کند. برای داشتن یک وب‌سایت بهینه و با سرعت بالا، بهتر است در زمان طراحی سایت یا پس از آن از ترکیبی از تمامی راهکارهایی که در این مجموعه پاسخ‌ها بیان شده است، استفاده کنید.

اشتراک گذاری: 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت وردپرسی سریع
خانه
وبلاگ