تو دنیای دیجیتال امروز داشتن یک فروشگاه آنلاین در کنار پیج اینستاگرام جز ملزومات هر کسب و کاری هست. فروشگاه اینترنتی میتونه علاوه بر افزایش فروش شما مزایای فوق العاده دیگری هم داشته باشه. فقط با داشتن یک آنلاین شاپ میتونید حتی زمانی که در خواب شیرین هستید فروش خودتون رو انجام بدید. اما مثل فروشگاه حضوری، شما برای راه اندازی آنلاین شاپ هم لازمه یکسری نکات رو رعایت کنید تا بتونید بهترین نتیجه و بازخورد رو از سایت فروشگاهیتون بگیرید.
آنلاین شاپ چیست؟
قبل از اینکه بخواهیم سراغ مراحل راه اندازی آنلاین شاپ بریم باید بدونیم که یه فروشگاه آنلاین چیه و چه ویژگیهایی داره. به زبان اگر بخوام بگم، هر کسب و کاری که محصولاتش رو در بستر اینترنت ارائه میکنه و میفروشه یه آنلاین شاپ محسوب میشه.
درستترین روش برای ساخت آنلاین شاپ ترکیب یه شبکه اجتماعی قدرتمند مثل اینستاگرام با سایت هست. از شبکههای اجتماعی بهتره که برای برندینگ و شناخته شدن کسب و کارتون استفاده کنید و فروش رو از طریق سایت انجام بدین.
چی بفروشیم؟
خیلیا هستن که ایده یا محصول برای فروش ندارن. اگر تو این زمینه مشکل داری بهتره که مقاله مربوط به ایدههای کسب درآمد از سایت رو بخونی تا ببینی که هزاران راه برای پول در آوردن از اینترنت وجود داره.
همیشه قرار نیست که یه محصول فیزیکی برای فروش داشته باشی. یه وقتا میتونی دورههای آموزشی، پادکست، اشتراک، فایل، کتاب PDF و هر چیز مجازی دیگه رو هم بفروشی.
یکی دیگه از راههای فروش اینترنتی، فروش مهارت و تخصصته. اگر تجربه یا تخصصی خاصی داری، میتونی با مشاوره دادن انجام پروژه هم کسب درآمد کنی.
چگونه یک آنلاین شاپ راه اندازی کنیم؟
یکی از خدماتی که ما به شما ارائه میکنیم راه اندازی فروشگاه آنلاین هست. اما اگر قصد دارید طراحی سایت فروشگاهی رو خودتون انجام بدید با ما همراه باشید تا به صورت قدم به قدم تمام نکات لازم رو با ریزترین جزییات آموزش بدیم و کمک کنیم تا در بین هزاران انتخاب متفاوت به بهترین نتیجه برسید.
تفاوتی نداره که با طراحی سایت آشنایی دارید یا نه، هدف ما اینه که از مرحله صفر تا صد پیاده سازی یه فروشگاه اینترنتی رو به شما آموزش بدیم و در کنارش نکات مهمی رو ذکر کنیم که به کمک این نکات بتونید در آینده کسب درآمد بالایی از سایتتون داشته باشید.
1- برنامه ریزی برای زدن آنلاین شاپ
شما حتی اگر قصد سفر هم داشته باشید از قبل مقصد رو انتخاب میکنید. یا حتی اینکه با چه افرادی قراره سفر برید رو هم تعیین میکنید. اگر قراره مثلا از تهران برید شمال، تصمیم میگیرید که از چه مسیری و با چه وسیلهای برید. سوالهای مختلفی رو جواب میدید تا سفر بهتری داشته باشید.
مثال بالا یه نمونه بود تا بدونید که برای راه اندازی فروشگاه آنلاین هم چه مواردی رو لازم هست که رعایت کنید. قصد دارید چه محصولی رو بفروشید؟ اگر محصولتون فیزیکی هست حتما باید شیوههای ارسال را در نظر بگیرید و حتما بیشتر از یک روش رو برای ارسال به مشتری پیشنهاد بدید.
قصد فروش تکی به مشتریهای نهایی رو دارید یا قصد دارید به صورت عمده به فروشندههای دیگه بفروشید. باید حتما روی کاغذ مشخص کنید که چه کسانی قراره از شما خرید کنند. به اصطلاح شما لازمه پرسونای مشتریهاتون رو ترسیم کنید تا بر اساس همون اطلاعات شروع به تولید محتوا کنید. تا روی کاغذ ایدههاتونو ننویسید، احتمالا به نتیجه خوبی هم نمیرسید.
گاهی اوقات محصولات به صورت غیر فیزیکی ارائه میشن که این محصول میتونه شامل فروش فایل یا فروش خدمات باشه. مراحل پیش از خرید تا لحظه ورود به صفحه خرید که مشتری قرار هست طی کنه تا به محصول خودش برسه رو رسم کنید. خودتونو به جای مشتری بگذارید و تا میتونید مراحل را برای خریدار ساده کنید.
یکی از اصطلاحاتی که شاید به گوشتون خورده باشد ایجاد اقیانوس آبی هست. اگر تا حالا کتاب “استراتژی اقیانوس آبی” رو نخوندید، به شما توصیه میکنم که قبل از شروع کسب و کار، این کتاب رو مطالعه کنید. این کتاب ایدههایی به شما میده تا بتونید با ایجاد تغییراتی در مدل کسب و کارتون فروش بیشتر و مشتریان با کیفیتتری داشته باشید.
2- انتخاب نام دامنه
اگر از قبل دامنهای دارید و سایت شما بر روی اون دامنه قرار داره که هیچ اما اگر به دنبال خرید دامنه هستید لازمه که تو انتخاب نام دامنه دقت کنید.
اگر قصد دارید دامنه شما بیانگر برند شما باشه حتما از اسم برندتون استفاده کنید. اما اگر میخواهید محصول یا محصولات خاصی رو بفروشید که متعلق به یک صنعت خاص است میتونید از نام دامنهای استفاده کنید که با صنعت شما هم نام باشد.
برای مثال اگر شما یک طراح فتوشاپ هستید باید به دنبال نامهایی باشید که به فتوشاپ یا طراحی ارتباط داشته باشند. ما یه دامنه فوق العاده با نام irpsd.ir داریم که کاملا متناسب با این صنعت هست و کاملا ساده و زیباست. این نام به سادگی توی ذهن مخاطب ثبت میشه.
همچنین نام دامنه میتونه ترکیبی از نام صنعت شما و نام برند شما باشه. مثلا شما در حوزه طراحی “دکوراسیون داخلی” کار میکنید و نام برند شما “تابش” هست. یک دامنه متناسب با صنعت و برند شما میتونه tabeshdecor.ir باشد.
برای انتخاب نام دامنه وسواس به خرج ندید، اما از آدرسهای طولانی اجتناب کنید.
3- انتخاب پلتفرم مناسب
قراره برای سایت شما کد نویسی اختصاصی انجام بشه یا قراره از سیستمهای مدیریت محتوا استفاده کنید؟ توصیه اکید من به شما اینه که حتما از وردپرس و افزونه ووکامرس برای ساخت یک سایت فروشگاهی قدرتمند در ابعاد کوچک استفاده کنید.
وردپرس یک CMS متن بازه که امکان اختصاصی سازی رو هم داره و اگر آشنایی به زبان PHP داشته باشید میتونید قابلیتها و ویژگیهای بیشتری رو هم بهش اضافه کنید. اما با این حال نیازی به تغییر نداره. افزونههای متعدد و گوناگونی وجود هستند که شما رو در راه اندازی آنلاین شاپ قدرتمند یاری میکنند.
افزونههایی برای کنترل فروشگاه شما، امنیت وبسایت، سرعت سایت، اضافه کردن قابلیت پشتیبانی به فروشگاه و هزاران امکانات دیگه که بدون نیاز به یک خط کدنویسی روی وبسایت شما نصب میشن. پس معطل نکنید و از وردپرس و ووکامرس (بزرگترین افزونه فروشگاه ساز) برای ساخت سایت فروشگاهیتون استفاده کنید.
4- طراحی سایت
طراحی سایت کاملا به سلیقه شما بستگی داره. این که از چه رنگ بندی و قالب و فونتی استفاده کنید به خودتون بستگی داره اما حتما از یک استاندارد پیروی کنید. حتی میتونید از یکسری فروشگاههای بزرگ الگو بگیرید و آنلاین شاپتون رو شبیه به اونها طراحی کنید.
اگر از قالبهای آماده وردپرس استفاده میکنید حتما یک قالب شناخته شده و استاندارد رو انتخاب کنید. اگر هم قصد دارید خودتون اقدام به طراحی سایت کنید، پیشنهاد من استفاده از افزونه صفحه ساز المنتور هست که با کمک اون قادرید تا تک به تک المانها، بخشها و صفحات سایتتون رو طراحی کنید.
توجه کنید که انتخاب هاست (میزبان) مناسب، به اندازه طراحی اهمیت داره. هر چقدر هم که فروشگاهتون زیبا و حرفهای طراحی بشه، اگه به لحاظ سرعت و پاسخگویی نتونه رضایت کاربر رو جلب کنه، هیچ فایدهای نداره.
اما اگر دانش و تخصص لازم رو برای طراحی سایت فروشگاهی ندارید با ما تماس بگیرید تا شما را در طراحی و راه اندازی فروشگاه آنلاین کمک کنیم.
5- محصولات و مقالات را اضافه کنید
بعد از اینکه سایت شما آماده شد لازمه تا محصولات رو بر روی سایت آپلود کنید. اما دقت کنید در طول همه مراحل اصول سئو رو فراموش نکنید و طبق برنامه ریزی و نقشه مسیر سئو که در ابتدا مشخص کردید پیش برید. سئو سایت از لحظه طراحی سایت و اضافه کردن محصولات به سایت شروع میشه. اگر بدون برنامه پیش برید در آینده با مشکلات خیلی جدی مواجه خواهید شد.
بزرگترین اشتباه این هست که تمام تمرکزتون رو روی محصول یا خدمات بگذارید و از بخش بلاگ سایت غافل شید.
مثلا اگر شما در زمینه فروش عسل فعالیت میکنید حتما در قسمت بلاگ، آموزشهای مختلفی مثل موارد زیر رو منتشر کنید:
- ویژگیهای عسل طبیعی
- نحوه تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی
- خواص عسل
- انواع عسل
- مراحل تولید عسل
- و…
این فقط یه مثال بود برای فروشگاههایی که توی زمینه عسل فعالیت میکنند. شما تو هر صنعت دیگه هم میتونید این کارها رو انجام بدید.
6- مرحله آخر زدن آنلاین شاپ
اینکه قراره محصولاتتون رو به صورت آنلاین بفروشید و یا پرداخت درب منزل باشه رو مشخص کنید. قوانین سایت و فروشگاه رو تعریف کنید. همیشه راههای مرجوعی کالا و ارتباط با پشتیبانی رو به کاربر نمایش بدید.
برای سایتتون یه پنل پیامکی بگیرید که مشتریهاتون از وضعیت سفارششون آگاه بشن. داشتن نماد اعتماد برای سایت فروشگاهی خیلی ضروریه. این کار باعث میشه که مشتری با خیال راحت خرید کنه.
اگر رقابت توی فروش محصولاتتون بالا هست، خوبه که سایتتون رو به ترب و ایمالز هم متصل کنید.
در آخر کار هم خودتون به عنوان یک کاربر وارد سایت بشید و نقاط ضعف و قوت رو شناسایی کنید و هر کجا لازم بود تغییرات رو اعمال کنید.
مزایای فروشگاه اینترنتی
از طرفی شما اگر مغازه داشته باشید، نمیتونید تمام وقت حضور داشته باشید. همین موضوع ممکنه باعث از دست دادن مشتریای زیادی بشه. اما وقتی یه آنلاین شاپ حرفهای داشته باشی، انگار یه فروشنده و یه حسابدار 24 ساعته استخدام کردی که محصولاتت رو بفروشن. یعنی حتی وقتی شما خواب هم باشی، سایتت فروش رو انجام میده.
چالشهای راه اندازی انلاین شاپ
سختترین قسمت زدن انلاین شاپ زمانی هست که تازه شروع به کار کردید و سایت شما رتبه و جایگاه خوبی توی گوگل نداره. باید محتوای مناسب تولید کنید و روی سئو سایتتون حسابی وقت بذارید. البته اگر این مورد رو با کسب و کار حضوری هم مقایسه کنید میبینید که توی دنیای واقعی هم وقتی یه مغازه میزنید، به قول قدیمیها باید حالا حالا خاک بخورید تا به نتیجه دلخواهتون برسید.
برای راه اندازی آنلاین شاپ به سرمایه اولیه چندان زیادی ندارید. بسته به نیازهای شما هزینه این کار بین 5 میلیون تا نهایتا 20 میلیون خواهد بود.
1- صنعت و محصول مشخصی را انتخاب کنید.
2- نام دامنه مناسب تهیه کنید.
3- از شرکتهای هاستینگ معتبر هاست بخرید.
4- طراحی سایت حرفه ای انجام دهید.
5- نماد اعتماد بگیرید و فروشگاه را به درگاه متصل کنید.
6- تولید محتوا و سئو کنید.
تقریبا همه چیز را می شود اینترنتی فروخت. لباس، زیور آلات، اکسسوری، لوازم آرایشی، دوره های آموزشی و…