امروزه گوگل بسیار هوشمند شده و خیلی از موارد را به راحتی تشخیص میدهد. مثلا اگر بگویید “بهترین جای ایران کجاست؟” یا “بهترین جای ایران کجاس” متوجه منظور شما میشود. اما در برخی موارد ممکن است که هنوز نیاز به بروزرسانی داشته باشد. تفاوت “آ” با “ا” در نتایج گوگل شاید چندان فاحش نباشد اما ممکن است کمی در SERP تاثیر بگذارد.
مثال عملی از تفاوت “آ” و “ا” در گوگل
در دو مثال زیر سعی کردیم که با جستجوی دو عبارت “آموزش زبان انگلیسی در ماشین” و “اموزش زبان انگلیسی در ماشین” ببینیم آیا گوگل تفاوتی برای جستجو قائل است یا خیر. بیاید مثال را بررسی کنیم:
آموزش زبان انگلیسی در ماشین:
اموزش زبان انگلیسی در ماشین:
شاید دو سایت اول دستخوش تغییرات چندانی نشده باشند، اما سایت سوم جایگاهش دستخوش یک تغییر ریز شده است.
در تولید محتوا از “ا” استفاده کنیم یا “آ”؟
توصیه من این است که در هر شرایط درست بنویسید. اما اگر فکر میکنید که مخاطبانی را قرار است از دست بدهید، میتوانید هر دو نوع نوشتار را در متن خود بگنجانید. اما بازهم دقت کنید که هدف اصلی، درست نوشتن است. حتی اگر لحن نوشتههای شما عامیانه و دوستانه هم باشد، بازهم دلیل بر نوشتن اشتباه وجود ندارد.
نکته دیگر این است که اگر هم خواستید از “ا” استفاده کنید بهتر است که آن را در متن خود استفاده کنید. در عنوان متا و عنوان محتوای خود حتما از “آ” استفاده شود.