✔️ 8 روش تضمینی برای [ افزایش امنیت وردپرس ]

افزایش امنیت وردپرس از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا این سیستم مدیریت محتوا بسیار محبوب است و به همین دلیل هدف بسیاری از هکرهاست. اگر سایت شما مورد حمله قرار گیرد، اطلاعات شما در معرض دسترسی هکرها قرار می‌گیرد و ممکن است باعث تخریب سایت و همچنین سرقت اطلاعات شما شود. به همین دلیل، توجه به امنیت سایت وردپرسی بسیار مهم است. بنابراین، برای حفظ امنیت سایت وردپرسی، باید اقدامات لازم را به صورت دوره‌ای انجام داده و سایت خود را به روز نگه داشته و از روش‌هایی که برای بهبود امنیت ارائه می‌شود، بهره ببرید. در این مقاله، به بررسی راهکارهایی برای افزایش امنیت سایت وردپرس پرداخته خواهد شد که باید قبل و بعد از طراحی سایت آنها را رعایت کنید.

✔️ 8 روش تضمینی برای [ افزایش امنیت وردپرس ]

شیوه‌های افزایش امنیت وردپرس

علاوه بر استفاده از افزونه‌هایی نظیر Wordfence که به شدت برای افزایش امنیت ضروریست، لازم است یکسری اقدامات دیگر را نیز انجام دهید. این اقدامات که در زیر لیست شده‌اند آسودگی خاطر بیشتری را برای شما به همراه خواهند داشت. اما همواره بدانید که هیچ سایتی 100% ایمن نیست!

1- استفاده از رمزهای قوی

استفاده از رمزهای قوی، یکی از مهمترین راه‌های افزایش امنیت وردپرس است. رمزهای قوی شامل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علائم خاص می‌باشند و باید حداقل شامل ۸ حرف باشند. استفاده از رمزهای قوی به شما کمک می‌کند تا به سادگی از حملات برنامه نویسی، حملات نفوذ و سرقت اطلاعات جلوگیری کنید.

برای ایجاد رمزهای قوی در وردپرس، باید از افزونه‌هایی مانند Strong Password Generator استفاده کنید. این افزونه‌ها به شما کمک می‌کنند تا رمزهای قوی و تصادفی ایجاد کنید. همچنین می‌توانید از افزونه‌هایی مانند Password Policy Manager استفاده کنید تا محدودیت‌هایی برای کاربران در انتخاب رمزهای خود اعمال کنید. همچنین، توصیه می‌شود کلمات عبور را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهید.

به علاوه، بهتر است برای ورود به حساب کاربری از سیستم دو مرحله‌ای استفاده کنید. در این روش، ابتدا یک کد یکبار مصرف از طریق تلفن همراه یا ایمیل دریافت می‌کنید که باید وارد کنید تا ورود به حساب کاربری شما تایید شود. یکی از افزونه‌های قدرتمند برای این کار، افزونه دیجیتس است.

2- به‌روزرسانی وردپرس

به‌روزرسانی وردپرس، می‌تواند باعث افزایش امنیت سایت شما شود و در برابر حملات هکران و ویروس‌های جدید محافظت کند. همچنین، با به‌روزرسانی به نسخه‌های جدید وردپرس، می‌توانید از امکانات جدید آن بهره‌مند شوید و قابلیت‌های بیشتری را در دسترس داشته باشید.

دلیل دوم برای به‌روزرسانی وردپرس، بهینه‌سازی و سرعت بیشتر سایت است. به‌روزرسانی وردپرس، می‌تواند باعث بهبود عملکرد و سرعت بارگذاری سایت شما شود. با اینکه وردپرس با ساختار خود، بهینه‌سازی وبسایت شما را به حداکثر رسانده است، اما با به‌روزرسانی به نسخه‌های جدید، می‌توانید از بهینه‌سازی و قابلیت‌های بهتری برای وبسایت خود بهره‌مند شوید.

3- استفاده از افزونه‌های امنیتی وردپرس

برای افزایش امنیت وردپرس استفاده از افزونه‌های امنیتی بسیار مهم است. افزونه‌های امنیتی وردپرس می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین شیوه‌ها و راهکارهای امنیتی را برای سایت خود پیاده کنید. برخی از افزونه‌های امنیتی مهم شامل قابلیت‌هایی همچون اسکن سایت برای شناسایی نقاط ضعف، حفاظت از ورود به سایت، قفل کردن IPهای مشکوک و بلاک کردن حملات DDoS هستند. همچنین، افزونه‌های امنیتی وردپرس می‌توانند شما را در مدیریت رمز عبور کاربران، ایجاد نسخه پشتیبان از سایت و حفظ تمیزی و به‌روزرسانی سایت یاری کنند. افزونه‌های امنیتی همچنین اطلاعات لازم را در مورد حملات ناشناخته و بهبود امنیت سایت به شما ارائه می‌دهند.

بهتر است افزونه‌های امنیتی باکیفیت و با پشتیبانی قوی را نصب کنید و مطمئن شوید که این افزونه‌ها به درستی پیکربندی شده و بروزرسانی شده‌اند. از جمله ابزارهای امنیتی می‌توان به Wordfence Security و iThemes Security اشاره کرد که امکانات مختلفی برای افزایش امنیت سایت وردپرسی شما فراهم می‌کنند.

✔️ 8 روش تضمینی برای [ افزایش امنیت وردپرس ]

4- افزایش امنیت وردپرس با محدود کردن دسترسی

محدود کردن دسترسی یکی از مهم‌ترین اقدامات افزایش امنیت سایت وردپرس است. برای این کار می‌توانید:

  1. محدود کردن دسترسی به فایل‌های حساس: با استفاده از افزونه‌هایی مانند WP-File Manager و Secure Folder، می‌توانید دسترسی کاربران به فایل‌هایی که برای حفظ امنیت سایت شما حائز اهمیت هستند (مانند فایل wp-config.php) را محدود کنید.
  2. تنظیم مجوزها برای کاربران: می‌توانید مجوزهای مختلفی برای کاربران ایجاد کنید. برای مثال، می‌توانید برای کاربران معمولی فقط دسترسی لازم برای ارسال مطالب و یا تنظیمات پروفایلشان را فراهم کنید و دسترسی به بخش‌های دیگری از سایت را محدود کنید.
  3. استفاده از افزونه‌های محافظت از ورود: با استفاده از افزونه‌هایی مانند Limit Login Attempts Reloaded و Login LockDown می‌توانید تعداد دفعاتی که کاربران می‌توانند وارد سایت شما شوند را محدود کنید و در صورت تلاش بیش از حد برای ورود به سایت، آنها را مسدود کنید.
  4. محدود کردن دسترسی به صفحات خاص: در برخی مواقع، شما ممکن است بخواهید فقط برخی از کاربران (مانند اعضای ویژه) دسترسی به صفحات خاصی از سایت شما داشته باشند. در این صورت، می‌توانید از افزونه‌هایی مانند Members و User Role Editor استفاده کنید تا مجوزهای لازم برای کاربران تنظیم شود و دسترسی آنها به صفحات مورد نظر محدود شود.
  5. رمزنگاری فایل‌ها: با استفاده از افزونه‌هایی مانند Encrypted File Uploads و WP Cloud Plugin، می‌توانید فایل‌هایی که در سایت خود آپلود می‌کنید را رمزنگاری کنید و از دسترسی غیرمجاز به آنها جلوگیری کنید.

5- استفاده از پروتکل HTTPS

پروتکل HTTPS یکی از مهمترین پروتکل‌های امنیتی در اینترنت است که برای ارتباط امن و رمزنگاری شده بین کاربران و وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از این پروتکل، امکان ارسال و دریافت اطلاعات در سایت‌های اینترنتی با امنیت بالا فراهم می‌شود. استفاده از پروتکل HTTPS برای وب‌سایت‌ها بسیار حیاتی است، زیرا باعث افزایش اعتماد کاربران به وب‌سایت می‌شود. همچنین، پروتکل HTTPS مانع از انجام حملات مختلفی همچون حملات Man-in-the-middle و نفوذ سودجویانه در ارتباط بین کاربر و وب‌سایت می‌شود.

6- محافظت از فایل wp-config.php

این فایل شامل اطلاعات حساسی است که باید به هیچ عنوان در اختیار هکرها نباشد. بهتر است فایل wp-config.php را در پوشه‌ای به‌نام config با نام دلخواهی تغییر نام داده و با کد هایی مانند “define(‘WP_CONFIG_DIR’, ABSPATH . ‘../config’);” از این فایل محافظت کرد. همچنین، تغییر نام پیش فرض پیشوند جداول دیتابیس نیز از مواردی است که می‌تواند به افزایش امنیت سایت کمک کند.

7- اجرای SSL

اجرای SSL یا Secure Sockets Layer یکی از روش‌های اصلی بهبود امنیت سایت است. با اجرای SSL، ارتباطات بین مرورگر کاربر و سرور شما با استفاده از یک پروتکل رمزنگاری شده ایمن می‌شود و اطلاعاتی که بین کاربر و سرور منتقل می‌شوند محافظت می‌شوند. برای اجرای SSL بر روی وب‌سایت وردپرس خود، می‌توانید از یک گواهینامه SSL معتبر و رایگان مانند Let’s Encrypt استفاده کنید.

✔️ 8 روش تضمینی برای [ افزایش امنیت وردپرس ]

8- بروزرسانی افزونه‌ها برای افزایش امنیت وردپرس

بروزرسانی پلاگین‌ها یکی از اقداماتی است که باید برای حفظ امنیت و عملکرد سیستم خود انجام دهید. بروزرسانی پلاگین‌ها می‌تواند به دلایل زیر انجام شود:

  1. بهبود عملکرد: بروزرسانی‌ها معمولاً باعث بهبود عملکرد و کاهش خطاها می‌شوند.
  2. امنیت: بسیاری از بروزرسانی‌ها به منظور رفع نقص‌های امنیتی عرضه می‌شوند.
  3. سازگاری: گاهی اوقات بروزرسانی‌ها به منظور سازگاری با سیستم‌های عامل جدید، پشتیبانی از پروتکل‌های امنیتی جدید و یا با هماهنگی با دیگر نرم‌افزارها عرضه می‌شوند.

جمع بندی

وردپرس برای طراحان سایت امکانات بیشماری را فراهم کرده و توسعه دهندگان بسیاری در سراسر دنیا ایرادات هر نسخه از آن را شناسایی کرده و باعث بهبود عملکرد وردپرس می‌شوند، اما برای افزایش امنیت سایت وردپرس خود بهتر است تمام مواردی که ذکر شد را رعایت کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید. چنانچه نیاز به پشتیبانی داشته باشید می توانید با ما ارتباط برقرار کنید تا تمام موارد  ضروری را برای شما انجام دهیم.

اشتراک گذاری: 

روش های افزایش امنیت وردپرس
خانه
وبلاگ