7 تکنیک نوشتن رپورتاژ آگهی خوب!

رپورتاژ آگهی یکی از شیوه‌هایی هست که به کمک اون می‌تونید بک لینک‌های قوی برای سایت‌تون بسازید و به نوعی میشه گفت یکی از اقدامات مهم توی سئو خارجی سایت هست. اما خیلی از افراد وقتی می‌خوان رپورتاژ بدن یادشون میره که اصول اولیه اون رو حتی رعایت کنند. معمولا افراد فقط به این فکر می‌کنند که اگر به سایت X که Domain authority بالایی هم داره، رپورتاژ بدن چند روز بعد میان صفحه اول گوگل. اصلا اینطور نیست دوست من، باید حتما نکاتی که در ادامه بهت میگم رو رعایت کنی تا به نتیجه برسی.

یک رپورتاژ آگهی خوب چه ویژگی‌هایی داره؟

یک رپورتاژ آگهی خوب چه ویژگی‌هایی داره؟

رپورتاژ آگهی چیست؟

اول از همه باید متوجه بشیم که رپورتاژ آگهی چی هست و به چه دردی میخوره؟ اول از همه باید بدونیم که رپورتاژ یک نوع تبلیغات غیر مستقیم هست. دقت کنید که میگم غیر مستقیم! و نکته اصلی همینجا شروع میشه که خیلیا این رو با تبلیغات صدا و سیما اشتباه می‌گیرن. اکثر افراد مبتدی توی رپورتاژی که منتشر می‌کنن فقط میگن ما این کارو میکنیم ما اون کارو میکنیم. شما نباید توی متن آگهی تون اشاره مستقیمی به خودتون بکنید. مثلا من قراره که برای موضوع “طراحی سایت در قم” یک رپورتاژ بدم به سایت زومیت. این سایت قطعا بازدید کننده‌های زیادی داره و اعتبار دامنه‌ش خیلی بالاست. اما چطور بیام غیر مستقیم خدمات خودم رو معرفی کنم؟ متن رپورتاژم رو بر اساس کسب درآمد بالا از اینترنت می‌نویسم. و توی متنم میام با یک مثال غیر مستقیم به خدمات خودم اشاره می‌کنم و بک لینک میدم به سایتم که هم گوگل متوجه تبلیغاتی بودنش نشه و هم کاربر فکر نکنه که این پیام بازرگانیه و دیگه اونو نخونه.

چرا ریپورتاژ آگهی بدیم؟

نوشتن رپورتاژ آگهی مزایای خیلی زیادی رو برای شما به همراه داره:

  • شناخته‌تر شدن برند شما.
  • بهبود جایگاه سایت شما توی گوگل.
  • افزایش اعتبار دامنه و اعتبار صفحات سایت‌تون.
  • رسیدن و یا پیشی گرفتن از رقبا.
  • افزایش بازدید سایت که در نهایت منجر به بهتر شدن سئو میشه.

چطوری رپرتاژ آگهی روی سئو تاثیر میذاره؟

هر سایتی بر اساس قدمت، قدرت، بهینگی و کاربرایی که داره، یه اعتباری پیش گوگل داره که ما به این میگیم اعتبار دامنه. حالا وقتی یک سایتی اعتبار دامنه بالایی داره، قطعا صفحات اون سایت هم با ارزش هستن و وقتی از اون سایت به صفحات و سایت شما بک لینک داده میشه، سایت شما هم اعتبارش بیشتر میشه. این ساده ترین تعریفی بود که میتونستم از تاثیر رپورتاژ آگهی روی سئو بگم.

7 تکنیک نوشتن رپورتاژ آگهی خوب!

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی

برای نوشتن یک رپورتاژ خوب و مفید که هم گوگل پسند باشه و هم بتونه روی سایت‌تون تاثیر مثبت بذاره، حتما لازمه که یکسری نکته رو رعایت کنید.

1- انتخاب سایت مناسب

اول از همه باید یک سایت مناسب رو برای منتشر کردن آگهی خودتون انتخاب کنید. حالا یه سایت خوب چه ویژگی‌هایی داره؟ اول از همه باید حوزه کاری اونها با شما یکسان باشه و یا حداقل یکسری تشابهات کلی داشته باشه. مثلا برای من که تو حوزه طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ کار میکنم، آگهی دادن به سایتی که داره تو حوزه‌های کامپیوتر، تکنولوژی، گرافیک، برنامه نویسی و مواردی از این قبیل کار میکنه انتخاب مناسبیه. البته یک استثنا هم وجود داره و اون سایت‌های خبری هستن. سایت‌هایی مثل مهر نیوز، فارس نیوز و… سایت‌هایی هستن که می‌تونید توشون اگهی بدید، به شرطی همه نکاتی که در ادامه میگم توشون رعایت شده باشه.

اما مورد دوم که توانتخاب سایت مقصد برای نوشتن رپورتاژ آگهی مهمه، اینه که اون سایت مقصد، اصلا رپورتاژهایی که میدی رو میاره تو صفحه اصلی سایتش یا تو دسته بندی‌هاش جایی وجود داره که اون مقالات به سایت متصل باشن یا نه یه گوشه‌ای از سایت برای خودشون افتادن و هیچ نقش و تاثیری توی رشد صفحات سایت شما ندارن. مثلا سایت زومیت که بالا مثال زدم، یکی از سایت‌هاییه که شما وقتی بهشون آگهی بدید، درسته که کنارش یک برچسب “رپورتاژ” میزنه اما تا چند ساعت مقاله شما تو صفحه اول سایت می‌مونه.

نکته سوم هم اعتبار دامنه و امتیاز اسپم اون سایت هست. کافیه توی گوگل بنویسید DA checker تا اون سایت رو کامل بررسی کنه و بعد از اون spam score checker رو توی گوگل بزنید و امتیاز اسپم سایت رو چک کنید که مطمئن شید از هر نظر ارزش هزینه کردن رو داره.

یک سایت مناسب برای رپورتاژ آگهی

چگونه یک سایت مناسب برای رپورتاژ آگهی پیدا کنیم

2- صادق باشید

به هیچ عنوان سعی نکنید که از کلمات اغراق آمیز یا دروغ در متن ریپورتاژ آگهی خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید بهترین نتیجه رو از آگهی به دست بیارید سعی کنید که با مخاطب صادق باشید. فرض کنید که این متن قراره توسط یکی از نزدیک ترین افراد زندگی‌تون خونده بشه و به اطلاعاتش چیزی اضافه بشه. پس همه فکر و ذکرتون این نباشه که طرف فقط با خوندن اون متن بیاد از شما خرید کنه. هدف باید این باشه که مخاطب ترغیب بشه روی اون لینک کلیک کنه و وارد سایت شما بشه. کلماتی که باید ازشون پرهیز کنید: اولین، بهترین، تنها، ممتاز و هر چیزی که بیش از حد واقعیه و مخاطب تو ذهنش یاد هزاران تبلیغ دروغ میفته ممنوعه.

3- داستان پردازی کنید

یکی از شیوه‌های نوشتن جذاب اینه که شما پیام‌تون رو در قالب یک داستان به مخاطب برسونید. اکثر آدما از خوندن و شنیدن داستان بیشتر لذت میبرن تا مقالات مبهم و گیج کننده. حتی اگر تو حوزه‌های خیلی تخصصی دارید فعالیت می‌کنید، بهتره که متن نوشته شما ساده قابل فهم برای عموم باشه. هر چقد از کلمات پیچیده دوری کنید، نتیجه بهتری میگیرید. منظورم از داستان نوشتن این نیست که حتما یه چیزی شبیه به رمان‌های عاشقانه باشه. مثلا از تجربیات کسایی که با استفاده از این محصول یه اتفاق مثبت تو زندگی‌شون افتاده. یا کسایی که با استفاده نکردن یه مشکلاتی براشون پیش اومده. و البته هزاران مدل دیگه که با خوندن مقالات و رپورتاژهای اصولی توی سایت‌های مختلف می‌تونید ازشون الگو بگیرید.

4- عنوان جذاب بنویسید

یکی از ترغیب کننده‌ترین بخش‌های یک مقاله عنوان اون هست. عنوان رو باید جوری انتخاب کنید که بیننده وسوسه بشه که تا انتهای مقاله با شما همراه بشه. معمولا عناوینی که حالت رمز آلود و معما طور دارن یا حالت آماری دارن برای مخاطب‌ها جذاب‌ترن. یکی دیگه از مواردی که میتونه عنوان شما رو جذاب‌تر کنه استفاده از اعداد هست. مثلا “5 ویژگی مهم نوشتن ریپورتاژ آگهی جذاب” و توی اعداد هم دو عدد 5 و 7 جذابیت بیشتری دارن.

5- از تمام المان‌ها استفاده کنید

فقط به متن بسنده نکنید و سعی کنید از نمودار، عکس، گراف، ویدیو، پادکست و… هم توی رپورتاژتون استفاده کنید. وقتی همه ابزارها رو کنار هم قرار بدید می‌تونید مخاطبین مختلف با سلایق مختلف رو جذب کنید. جدا از این موارد، استفاده از ابزارهای گرافیکی، رپورتاژ آگهی شما رو هم جذاب تر می‌کنه. این نکاتی که توی این بخش گفتم فقط مختص رپورتاژ نیست و شما می‌تونید حتی توی سایت خودتون هم ازش استفاده کنید. مثلا اگر یه پادکست یا ویدیو توی سایت‌تون بذارید و کاربر اونو Play کنه، زمان بیشتری رو توی سایت‌تون سپری کرده و گوگل این رو به عنوان یه فاکتور مهم تلقی می‌کنه.

6- منحصر به فرد باشید

تمام نکات مربوط به یک مقاله سئو شده رو توی متن آگهی تون رعایت کنید. سعی نکنید که از روی بقیه کپی کنید. شاید الگو گرفتن قشنگ باشه، اما همیشه سعی کنید مقاله رو خودتون بنویسید و دست اول باشه. تا جایی هم که می‌تونید از هوش مصنوعی و مقالاتی که این شکلی تولید میشن فاصله بگیرید. خودتون رو بذارید جای مخاطب و ببینید مقاله‌ای که تولید کردید ارزش خوندن داره یا نه. هیچوقت هم روی کار یا نوشته‌تون تعصب نداشته باشید. کسی که متن رو میخونه کاری نداره شما اونو چطوری نوشتید یا چه فکری کردید. اگر از متن شما خوشش نیاد، خیلی راحت صفحه رو میبنده و میره و شما به نتیجه دلخواه‌تون نمیرسید.

7- دعوت به اقدام

گفتیم که متن آگهی تون باید در قالب یه خبر یا مقاله باشه اما در آخر کار لازمه که از کاربر یه چیزی بخواهید. مثلا ازش درخواست کنید که روی لینک‌تون کلیک کنه، به صفحه اجتماعی تون سر بزنه، باهاتون تماس بگیره و یا هر چیز دیگه. دعوت به اقدام یا همون Call to action یکی از مهمترین بخش‌های تولید محتواست. مهم نیست که محتوای شما از چه نوع باشه و اونو کجا منتشر می‌کنید، تنها چیزی که مهمه اینه که از کاربر بخواهید کار دلخواه شما رو انجام بده.

اشتراک گذاری: 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اصول نوشتن ریپورتاژ آگهی خوب و گوگل پسند
خانه
وبلاگ