تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی چیست؟

سئو بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ است. سئو انواع مختلفی دارد، از جمله سئو داخلی یا on-page SEO و سئو خارجی یا off-page SEO. در این مقاله به فاکتورهای مهم تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی و اینکه چگونه می توانند بر عملکرد وب سایت شما تأثیر بگذارند، خواهیم پرداخت.

تعریف سئو داخلی (on-page SEO)

سئو داخلی به بهینه سازی محتوا و ساختار صفحات یک وب سایت اشاره دارد. که شامل بهینه سازی تگ‌های عنوان، توضیحات متا، تگ‌های هدر و محتوای هر صفحه است. سئوی داخلی به این معنی است که مطمئن شوید وب سایت شما برای موتورهای جستجو مناسب است و تجربه کاربری عالی را ارائه می دهد. با بهینه سازی ساختار و محتوای وب سایت خود، می توانید خزیدن ربات‌های گوگل را آسان‌تر کنید، که می تواند منجر به رتبه‌های بهتر در نتایج جستجو شود.

تعریف سئو خارجی (off-page SEO)

سئو خارجی به هر گونه اقدامی که خارج از سایت شما انجام شود گفته می‌شود. سئو خارجی شامل بک لینک سازی، رپورتاژ آگهی، سوشال سیگنال و هر گونه فعالیت مشابه می‌باشد. هدف از سئو خارجی ایجاد برندینگ و آشنایی افراد بیشتر با خدمات و سایت ما می‌باشد.

تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی چیست؟

فاکتورهای تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی

اگر بخواهیم به صورت کلی به تفاوت‌های سئو داخلی و سئو خارجی بپردازیم باید نکات زیر را در نظر بگیریم:

فاکتورهای سئو داخلی

  • افزایش سرعت بارگزاری: یکی از مهمترین نکاتی که روی سئو سایت شما تاثیر می‌گذارد، سرعت لود آن است. سعی کنید با انتخاب هاست مناسب و بهینه سازی کدهای خود (در وردپرس استفاده از افزونه‌های مناسب) تا حد زیاد سایت خود را سریع کنید.
  • بهینه سازی عنوان: تک H1 یا عنوان برای موتورهای جستجو حائز اهمیت است. فقط یک بار از H1استغاده کنید. بهتر است که این تگ شامل عبارت کلیدی باشد، و اصول عنوان نویسی جذاب در آن رعایت شده باشد.
  • عنوان‌های اصولی: از تگ‌های H2 تا H6 به صورت اصولی استفاده کنید. سعی کنید ساختار سلسله مراتبی را در آن رعایت کنید. در عنوان‌های خود از عبارت کلیدی یا مترادف آن استفاده کنید. (زیاده روی نکنید)
  • زیاده گویی نکنید: سعی کنید جملات و پاراگراف‌های کوتاه انتخاب کنید تا حوصله کاربر از خواندن سر نرود. بخش‌های مهم را برجسته کنید.
  • تکرار کلمه کلیدی: تکرار کلمه کلیدی باید طبیعی باشد. سعی نکنید که به زور و مداوم آن را در جملات خود تکرار کنید. به طور میانگین هر 100 تا 200 کلمه یکبار از آن استفاده کنید.
  • ساختار URL: سعی کنید در آدرس خود از کلمه کلیدی استفاده کنید. توصیه من استفاده از کلمات انگلیسی در URL است. معادل کلمه کلیدی خود را به انگلیسی بنویسید.
  • تغییر مسیر: اگر آدرس صفحه‌ای را تغییر دادید یا آن را حذف کردید حتما آن را ریدایرکت کنید. این کار موتورهای جستجو را آگاه می‌کند که باید به کجا مراجعه کنند.
  • بهینه سازی تصاویر: بهتر است تصاویر شما سبک باشند. از فرمت webp استفاده کنید. حتما از alt برای تصاویر خود استفاده کنید که شامل عبارت کلیدی است.
  • محتوای مفید: محتوا را برای موتورهای جستجو تولید نکنید. حتما به عنوان یک خواننده و بدون تعصب نوشته خود را بررسی کنید.
  • لینک سازی داخلی: هر محتوای مفیدی که در سایت خود منتشر می‌کنید باید از آن صفحه به صفحات دیگر لینک داده شود. یعنی یک محتوا به محتواهای دیگر لینک بدهد، و از محتواهای دیگر به آن محتوا لینک بدهید.

فاکتورهای سئو خارجی

  • لینک سازی طبیعی: محتوایی تولید کنید که دیگران از سایت‌های دیگر به آن لینک بدهند یا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
  • سوشال سیگنال: فعالیت مستمر و مفید در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید و کاربران را به سمت سایت خود هدایت کنید.
  • رپورتاژ آگهی: در سایت‌های معتبر و با رعایت اصول، به سایت خود بک لینک بدهید.
  • پست مهمان: برخی سایت‌ها همچون ویرگول به شما این امکان را می‌دهند که محتوای خود را به اشتراک بگذارید. با ایجاد محتوای اصول و با ارزش ترافیک جذب کنید و آن را با سایت خود هدایت کنید.
  • محتوای انگل: اگر صفحه‌ای دارید که در نتایج گوگل هست اما جایگاه خوبی ندارد، از محتوای انگل استفاده کنید. این تکنیک بر خلاف نامی که دارد بسیار مفید است. عملکرد آن به این شکل است که محتوای یکی از صفحات مهم خود را عینا در یکی از سایت‌های بسیار معتبر درج کنید و به صفحات خود بک لینک بدهید.

جمع بندی

به طور کلی، تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی در مجموعه اقداماتی است که شما انجام می‌دهید. اما تنها یک وجه اشتراک بین هر دو وجود دارد و آن تولید محتوا مناسب است. محتوا می‌تواند سایت شما را به قله برساند و یا برعکس تمام تلاش‌های شما را نابود کند. از تولید محتوا با هوش مصنوعی و سیستم‌های مشابه پرهیز کنید. محتوا باید توسط یک فرد متخصص نوشته شود و رضایت کاربران را به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری: 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سئوی سایت در قم - سئو داخلی و سئو خارجی
خانه
وبلاگ