ترب یک سایت مفید و قدرتمند است که به فروشگاهها اجازه میدهد محصولاتشان را در آن به نمایش بگذارند. در واقع ترب یک سایت فروشگاهی نیست، بلکه محصولات سایتهای فروشگاهی را به نمایش میگذارد. با توجه به تعداد بالای کاربران سایت ترب شما به سادگی میتوانید فروش خود را افزایش دهید.
مراحل شروع فروش در ترب
پیش از آنکه به سراغ تکنیکهای افزایش فروش در ترب برویم بهتر است مراحل کار را هم بررسی کنیم.
- طراحی سایت فروشگاهی
- درج محصولات
- دریافت نماد اعتماد
- اتصال به درگاه بانکی
- ثبت نام در سایت ترب (آموزش کامل ثبت نام در ترب)
- اتصال فروشگاه به ترب (این مرحله توسط کارشناسان سایت ترب به شما آموزش داده میشود)
- شارژ حساب خود
ترب برای ثبت نام هیچ هزینهای از شما نمیگیرد. برخلاف دیجیکالا که بخشی از سود فروش شما را برای خود میکند، ترب هیچ سودی هم از شما نمیگیرد. اما شیوه کسب درآمد ترب به این شکل است که محصولات شما را به کاربران نمایش میدهد و به ازای هر کلیک مبلغ کمی از حساب شما کسر میشود.
پس از آنکه کاربر روی لینک کلیک کند مستقیم به سایت شما و صفحه خرید محصول متصل میشود. در اینجا باید اصول تولید محتوای محصول را رعایت کرده باشید تا کاربر را ترغیب به خرید کنید.
چرا در ترب بفروشیم؟
شاید پیش خودتان بگویید وقتی یک سایت فروشگاهی حرفهای با سئو خوب دارید چرا در ترب بفروشید؟ پاسخ ساده است؛ روزانه حدود یک میلیون نفر از ترب بازدید میکنند و شاید بتوانیم بگوییم که هر کس قبل از خرید اول به سراغ ترب میرود. با این حجم بازدید بالا، آیا منطقی نیست که شما هم در این سایت شروع به فروش کنید؟
1- جا نماندن از رقبا
دیگر دلیلی که باید به سراغ فروش در ترب بروید این است که از رقابت جا نمانید. تعداد آنلاین شاپها به شکل سرسام آوری در حال افزایش است. پس باید از هر راهی که میتوانید توجه مخاطب را جلب کنید. ترب به شما شانس بیشتر دیده شدن را میدهد.
2- رسیدن به مشتریان نهایی در زمان کوتاه
از آنجایی که ترب در گوگل اعتبار بالایی دارد میتواند مشتریان نهایی را سریعتر به شما نزدیک کند. زمانی که کاربر به دنبال یک محصول در گوگل میگردد قطعا ترب را در نتایج جستجو خواهد دید. به محض وارد شدن به ترب شما شانس این را دارید که توجه مخاطب را با توجه به نکاتی که در ادامه خواهیم گفت جلب کنید.
3- ترب هیچ کمیسیونی دریافت نمیکند
برای اینکه محصولات خود را از طریق ترب بفروشید هیچ درصدی از سود فروش را به ترب پرداخت نمیکنید. این مزیت باعث میشود که قیمت شما رقابتی باقی بماند. انگار یک هزینه ناچیز را برای تبلیغات در یک سایت پربازدید پرداخت کردهاید. شما ممکن است تنها با یک فروش بتوانید تمام هزینه پرداختی را به جیبتان بازگردانید.
4- بلافاصله بعد از طراحی سایت بفروشید
در ترب مهم نیست که شما سایت خود را به تازگی راهاندازی کردهاید یا چندین سال است که میفروشید. به محض اینکه سایت شما واجد شرایط اتصال به ترب باشد، بازدیدکنندگان میتوانند خرید خود را آغاز کنند. این ویژگی برای سایتهای نوپا یک مزیت بی نظیر محسوب میشود.
راههای افزایش فروش در ترب
پس از آنکه محصولات را در سایت خود اضافه کردید و فروشگاه خود را به ترب متصل کردید وقت آن است که از رقبا جلو بیفتید. برای فروش بیشتر در ترب کافیست موارد زیر را رعایت کنید:
1- فروش محصولات پر جستجو
اول از همه باید محصولاتی را بفروشید که عمومیتر هستند و طرفداران بیشتری دارند. مثلا لوازم خانگی، لپ تاپ، گوشی و… جز مواردی هستند که همیشه مشتری دارند. اگر یک محصول خاص میفروشید ممکن است که مشتریان چندانی را جذب نکنید.
2- قیمت رقابتی
برای فروش بیشتر، لازم است تا حد ممکن قیمت خود را رقابتی قرار دهید. بسیاری از افراد وقتی به سراغ ترب میروند به دنبال قیمت کمتر هستند. وقتی ترتیب نمایش محصولات بر اساس کمترین قیمت باشد، سایتی اول نمایش داده میشود که مناسبترین قیمت را دارد.
همیشه سعی کنید رقبای خود را آنالیز کنید زیرا آن هم همین کار را انجام میدهند. برای اینکه همیشه انتخاب اول کاربران باشید، قیمت را کمی پایینتر از رقبا درج کنید و در صورت نیاز قیمتهای قبلی را به روز کنید.
3- اطلاعات کامل بنویسید
زمان درج محصول تمام اطلاعاتی که مورد نیاز مشتریان است را ذکر کنید. وزن، ابعاد، زمان تحویل، گارانتی و هر مورد دیگری که فکر میکنید میتواند روی انتخاب مشتری تاثیر بگذارد را ذکر کنید.
برای محصولاتتان از تصاویر جذاب و با کیفیت استفاده کنید. برای عکاسی نیاز نیست که حتما از دوربینهای حرفهای استفاده کنید. اما حداقل لازم است که عکاسی را به شکلی جذاب انجام دهید و با استفاده از رنگبندی و نور مناسب، شانس خود را برای بهتر دیده شدن افزایش دهید.
4- رضایت مشتریان را افزایش دهید
یکی از قوانین کلی در دیجیتال مارکتینگ ایجاد حس خوب برای مشتریان است. اقداماتی که میتواند رضایت کاربران و در نتیجه افزایش فروش در ترب را به همراه داشته باشد:
- پاسخگویی سریع: زمانی که کاربر به دنبال چیزی میگردد نیاز دارد که به سرعت سوالش پاسخ داده شود. گاهی اوقات تاخیر در پاسخدهی باعث از دست رفتن یک مشتری میشود.
- تامین موجودی: بسیاری از فروشگاهها محصولات خود را روی ترب موجود میکنند اما زمانی که کاربر اقدام به خرید میکنند با او تماس گرفته و میگویند موجودیشان به اتمام رسیده است. همیشه باید موجودی انبار شما و سایت یکسان باشد. به طور مرتب موجودی خود را چک کنید.
- ارسال سریع و با کیفیت: سعی کنید نهایت دقت را در بستهبندی به خرج دهید تا از بروز آسیبهای احتمالی در حمل جلوگیری کنید.
- ارسال هدیه: اگر برایتان مقدور است در کنار سفارش مشتری یک هدیه کوچک ارسال کنید. حتما دقت کنید که هدیه شما با محصولتان و جنسیب مشتری تناسب داشته باشد. برای مثال ارسال یک دستبند مردانه برای مشتریای که از شما کرم ضد آفتاب زنانه خریده است چندان هدیه مناسبی نیست. یا اگر یک آقا از شما یک ریش تراش بخرد و برایش یک کرم زنانه ارسال کنید قطعا نتیجه معکوس خواهد داشت.
5- پیشنهاد ویژه
در فروشگاه خود باید قابلیت ارائه پیشنهاد ویژه یا باشگاه مشتریان وجود داشته باشد. مثلا اگر مشتری شما قصد خرید که محصول 450 هزارتومانی را داشت، در زمان تسویه حساب یک پیام برای او ارسال شود که با خرید (مثلا) 100 هزار تومان محصول بیشتر، 20 درصد تخفیف بگیرید.
از دیگر پیشنهادات ویژه معرفی محصولات مکمل است. محصولات مرتبط یا مکمل را به مشتریانتان پیشنهاد دهید تا شانس فروش خود را افزایش دهید. همچنین میتوانید یک نمونه کوچک از محصولات جدیدتان را در کنار سفارشات مشتری به صورت رایگان ارسال کنید. مطمئن شوید که نمونه رایگان با کیفیت محصول اصلی یکسان باشد. این کار میتواند آنها را ترغیب به خرید بیشتر کند.
6- یک محصول را قربانی کنید
میتوانید در ترب محصولاتی را با سود بسیار پایین بفروشید تا مشتریان به سراغ سایت شما بیایند. آنها با دیدن قیمت پایین و دریافت پیشنهاد مناسب از شما ممکن است که خرید بیشتری انجام دهند. در این شرایط شما فقط سود محصول اول را از دست دادهاید و در خریدهای دیگر میتوانید کسب سود کنید.
اگر در کنار این کار، تمام موارد قبلی را نیز رعایت کنید میتوانید یک مشتری وفادار برای خود داشته باشید.