حتما برای شما پیش آمده که گاهی بدون انجام هیچ تغییری در وبسایتتان، شاهد افت یا بهبود جایگاه خود در گوگل باشید و دلیل این موضوع را هم ندانید. باید بگوییم که گاهی اوقات شما هیچ نقشی در این جابجایی ندارید، بلکه این گوگل است که با آپدیت کردن الگوریتمهایش باعث این تغییرات میشود.
گوگل طی سالهای اخیر آپدیتهای بسیار زیادی را روی موتورهای جستجوی خود به کمک الگوریتمهای پاندا، مرغ مگس خوار، محتوای مفید و پنگوئن اعمال کرده است. الگوریتمهای گوگل دارندگان وبسایتها را موظف به ایجاد تغییر در ساختارهای لینک سازی میکند. علی رغم وجود این تغییرات و آپدیتها، به عقیده تقریبا تمام کارشناسان و متخصصان این حوزه، تغییرات چندانی متوجه سئو داخلی نشده است.
تنها چیزی که برای گوگل اهمیت دارد این است که بازدید کنندگان سایت شما رضایت کافی را داشته باشند که این رضایت بر اساس زمانی که آنها بر روی مقاله شما میگذارند مشخص میشود. در ادامه چک لیست سئو 2024 را برای شما آماده کردهایم که رسیدن به این امر مهم را برایتان سادهتر میکند.
سئو داخلی چیست و چرا مهم است؟
سئو داخلی به هر شیوه ای اشاره دارد که بهینهسازی محتوای صفحات وب برای موتورهای جستجو و کاربران را شامل شود. ممکن است این جمله کمی برای شما گیج کننده باشد، اما سه فعالیت اصلی وجود دارد که باید آنها را جدی بگیرید تا ترافیک بیشتر و جایگاه بهتری را در گوگل کسب کنید:
- بک لینک طبیعی: سعی کنید محتوای خود را به شیوهای تولید کنید که سایر وبسایتها ترغیب به لینک دادن، به مقالات شما بشوند.
- تولید محتوا: به طور مستمر و مفید تولید محتوا کنید (مانند پستهای وبلاگ، صفحات وب، ویدئوها، اینفوگرافیکها و…). هر چه رو به جلو میرویم اهمیت محتوای ارزشمند برای گوگل افزایش مییابد.
- سلامت سایت: کد وبسایت، محتوا، ساختار سایت، سرعت بارگزاری، متا تگها (مانند عنوان متا، توضیحات متا و…) و سایر عناصر «داخلی سایت» خود را بهینه کنید تا «گوگل پسند» باشد.
دلایل مختلفی وجود دارد که سئوی درون صفحه مهم است:
1- بازده کلی سئو سایت شما را افزایش می دهد
نمیتوانیم منکر این موضوع شویم که لینک سازی خارجی و ریپورتاژ آگهی اصولی برای سئو مهم است، اما با رعایت اصول و نکات سئو داخلی به شکل درست، میتوانید جایگاه بسیار خوبی را در گوگل کسب کنید و حتی بینیاز از لینک سازی خارجی شوید. و شاید در چک لیست سئو 2024 خریدن بک لینک و ریپورتاژ آگهی در اولویت چندم باشد.
2- برای شما یک ساختار ایجاد میکند
شاید زمانی که برای وبسایت خود محتوا تولید میکردید به موضوعاتی همچون بهینه سازی عنوان مطالب، توضیحات متا، اسکیما مقالا و اسکیما ویدیو و… دقت نکردید. وقتی با اصول سئو داخلی آشنا میشوید میتوانید یک معماری درست در ابعاد وسیع برای محتوای خود ایجاد کنید و حتی مقالات قبلی خود را اصلاح کنید و تمام پستهای خود را یک دست و استاندارد پیش ببرید.
3- ترافیک شما هدفمندتر و مرتبطتر خواهد بود
این یک مزیت بسیار قابل توجه است. اگر شما تصمیم بگیرید که به سئوی داخلی خود توجه کنید، ترافیک هدفمند و مرتبطتری دریافت خواهید کرد. نادیده گرفتن مخاطب هدف باعث کاهش کیفیت کاربرانی میشود که دریافت میکنید.. رعایت اصول مربوط به چک لیست سئو 2024 باعث میشود تا بدانید که برای چه کاربرانی محتوا تولید کنید و چه کسانی را وارد قیف فروش خود کنید.
4- یک شیوه مطمئن است
از آنجایی که این شیوه، سئو کلاه سفید محسوب میشود، برای سایت شما هیچ خطری را ندارد. اگر از keyword stuffing پرزهیز کنید، بهینهسازی درون صفحه تا حد زیادی امنترین شکل بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است. اگر می خواهید به یک استراتژی سئو 100٪ ایمن پایبند باشید، فقط بر روی سئو داخلی و ایجاد محتوا تمرکز کنید.
5- خلق ارزش میکند
اگر طبق نکاتی که گفتیم پیش بروید و هدف اصلی شما از تولید محتوا این باشد که مشکلی را از کاربر برطرف کنید، قطعا کاربران نیز شما را خوشحال میکنند. باید سعی کنید محتوا را فقط برای انسانها بنویسید نه موتورهای جستجو! پیش از انتشار مقاله خود روی سایت به این سوالات پاسخ دهید:
- آیا عنوانی که برای مقاله انتخاب کردهام مناسب و مرتبط است؟
- آیا در نوشتن عنوان مقاله، توضیحات متا و یا متن آن اغراق نکردهام؟
- اگر خود من یک بازدید کننده بودم، این مطلب میتوانست مشکل من را بر طرف کند؟
- محتوایی که تولید کردم دست اول و بر اساس دانش خودم است؟
- محتوای من بیش از حد کوتاه و یا بیش از حد طولانی و کسل کننده نیست؟
- آیا این مقاله ارزش آن را دارد که کاربر آن را ذخیره کند یا به اشتراک بگذارد؟
در صورتی که پاسختان به سوالهای فوق مثبت باشد، هم به سئوی داخلی خود کمک بزرگی کردهاید و هم مشکلی را از کاربران خود رفع میکنید.
اکنون با دانستن اطلاعات فوق، بهتر است به سراغ چک لیست سئو داخلی 2024 برویم:
1. سرعت سایت
هیچکس از سایتهای کُند خوشش نمیآید. ما همیشه به سراغ وبسایتهایی میرویم که سرعت بارگزاری بالاتری دارند. گوگل هم بر این موضوع توجه ویژهای دارد. پس در گام اول باید به سراغ افزایش سرعت سایت بروید و اگر زمان لودینگ بالایی دارید، سعی کنید آنها را به زیر 3 یا نهایتا کمتر از 5 ثانیه محدود کنید.
متن فوق صراحتا اشاره به این موضوع دارد که گوگل برای وبسایتهای پر سرعت، ارزش بیشتری قائل است و جایگاه بهتری را به آنها اختصاص میدهد. حتی در برخی موارد، اختلاف سرعت چند میلی ثانیه میتواند کاربران را به سمت وبسایت رقبای شما سوق دهد. سرعت وبسایت خود را میتوانید با ابزارهایی همچون GTMetrix بررسی کنید و طبق گزارشات آن نسبت به اصلاح مشکلات اساسی اقدام کنید.
2. تگهای ضروری
متا تگها جدی بگیرید. اگرچه تأثیر تگ عنوان یا توضیحات متا در طی چندین سال گذشته به طور قابل ملاحظهای تغییر کرده است اما هنوز هم توجه به آنها جز ضروریات است. در سئو داخلی، انواع عمده متا تگ هایی که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:
- برچسبهای عنوان: تگهای عنوان، نمایانگر عنوان صفحه وب شما هستند. آنها بیشتر برای ایجاد پیش نمایش از صفحات وب شما استفاده میشوند. هنگامی که تگ عنوان خود را می نویسید، باید کوتاه، واضح و توصیفی باشد، اما محتوای صفحه را در عنوان کپی نکنید. طول ایده آل برای عنوان 50 تا 60 کاراکتر است. اگر تگ عنوان شما بیش از 60 کاراکتر باشد، گوگل فقط 60 کاراکتر اول را نمایش میدهد.
توضیحات متا: به این صورت است که توضیحات متا معمولاً در لیستهای جستجوی ارگانیک ظاهر می شود:
وقتی کاربر موضوعی را در گوگل جستجو میکند، به کمک توضیحات متا میتواند متوجه شود که مقاله شما چگونه میتواند به او کمک کند. سعی کنید توضیحات متا را نهایتا 160 کارکتر بنویسید و از ادبیاتی استفاده کنید که مخاطب را وادار به کلیک بکند. افزونههایی مانند یوئست سئو و رنک مث در وردپرس شاید از شما بخواهند که کلمه کلیدی خود را در توضیحات متا نیز استفاده کنید، اما توصیه من این است که از مترادف آن استفاده کنید، زیرا تاثیر بهتری دارد.
به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی اصلی شما “طراحی سایت فروشگاهی” است، میتوانید در توضیحات متا از موارد زیر استفاده کنید:
- طراحی فروشگاه آنلاین
- طراحی و راه اندازی سایت فروشگاهی
- طراحی سایت آنلاین شاپ
همچنین باید مراقب باشید که هرگز تگ های عنوان یا توضیحات متا را تکرار نکنید. یعنی برای مثال، در صفحات خود از تگ <title> فقط یک مرتبه استفاده شده باشد تا تاثیر منفی روی سئو سایت شما نگذارد.
3. ایجاد محتوایی که باعث افزایش ترافیک میشود
محتوا ستون فقرات یک کسب و کار پر رونق است و سئو درون صفحه ستون فقرات Content marketing است. اما برای موفقیت در این زمینه، باید محتوایی را منتشر کنید که باعث افزایش ترافیک و رشد کسب و کار شما می شود.
بهتر است در این زمینه از کلمات کلیدی طولانی یا به عبارتی Long Tail Keywords استفاده کنید. Long Tail Keywords به عباراتی گفته میشود که کاربران در موتورهای جستجو برای پیدا کردن مقاله مد نظر خود استفاده میکنند. برای مثال اگر کلمه کلیدی مقاله شما “بهبود سئو سایت” باشد، میتوانید کلمات کلیدی طولانیای همچون “چگونه سئو سایت خود را بهبود دهیم” استفاده کنید.
معمولا کاربران برای جستجو از عبارات طولانیتر استفاده میکنند. درست است که با استفاده از این کلمات کلیدی طولانی، در نتایج جستجو کمتری ظاهر میشوید، اما ترافیک بیشتر و هدفمندتری خواهید داشت. یا فرض کنید که شما مدرس زبان انگلیسی هستید و محصولی دارید برای “مکالمه زبان انگلیسی” که قصد دارید آنرا سئو کنید. فکر کنید که اگر شما زبان آموز بودید و میخواستید انگلیسی را در منزل یاد بگیرید چه چیزی را جستجو میکردید؟ مثلا” آموزش مکالمه زبان انگلیسی در منزل” یک عبارت طولانی است اما اگر درست روی آن کار کنید قطعا مشتریان را زودتر به سمت محصول خود روانه میکنید.
این روزها مشتریان شما باهوش تر از آن چیزی هستند که فکر می کنید. شما باید به آنها گوش دهید و از آنها یاد بگیرید. بهترین کار این است که مرتب آمار سرچ کنسول خود را بررسی کنید. ببینید آنها چه عباراتی را جستجو میکنند و به دنبال چه موضوعاتی هستند تا مسیر سایت خود را بهتر پیدا کنید و براساس طرز فکر مخاطبین سایت، راهکارهای لازم را ارائه کنید.
اما یک نکته را نیز باید بدانید که هر محتوایی برای کاربر ارزشمند نیست. محتوایی که باعث ایجاد ترافیک می شود:
- کاربردی، مفید و ارزشمند باشد.
- خواندنش جالب باشد.
- خوب نوشته شده باشد.
- برای کاربر نوشته شده باشد (نه موتورهای جستجو).
- مشکلی را حل کند.
- راههای اشتراک گذاری آن آسان باشد.
- برای عبارت کلیدی یا در واقع کلمه کلیدی طولانی سئو شده باشد.
همچنین اگر محصولی برای فروش دارید، بهتر است که در محتوا از یک ویدیو نیز استفاده کنید تا با رعایت اصولی که گفته شد، به کاربر بگویید که او چه مشکلی دارد و شما چگونه میتوانید مشکل او را برطرف کنید. در ویدیوی خود نباید مانند تبلیغات تلویزیونی صحبت کنید و فقط از محصول خود تعریف کنید! مخاطب شما احساس دارد و شما باید با احساس او ارتباط برقرار کنید. برای مشتریانتان همچون یک معلم دلسوز باشید.
3.1- اصول نوشتن محتوای پر مخاطب
در حین نوشتن یک مقاله، شما باید به سوالات کاربر پاسخ دهید نه اینکه کلمات کلیدی را در دل آنها بگنجانید. به عنوان مثال، اگر مشتری شما به دنبال «آموزش گیتار الکتریک» است، بدترین شکل نوشتن مقاله این است:
“آموزش آسان گیتار الکتریک برای کسانی که به دنبال یادگیری گیتار الکتریک هستند.
آیا می خواهید با شیوههای آسان گیتار الکتریک را بیاموزید تا بتوانید مانند یک نوزانده حرفهای گیتار بزنید؟ این پست آموزش گیتار الکتریک قطعا شما را در مسیر درست راهنمایی می کند، بنابراین می توانید در 30 روز یا کمتر به آکوردهای گیتار الکتریک مسلط شوید.”
عنوان و مقدمه فوق برای کاربر بهینه سازی نشده است و نویسنده آن تنها به دنبال آن بوده که کلمات کلیدی را مقاله بگنجاند تا بتواند در گوگل رتبه بگیرد. اما بیایید یک عنوان و مقدمه بهتر بنویسیم، در حالی که همچنان کلمه کلیدی “آموزش گیتار الکتریک” را هدف قرار می دهیم:
“بهترین آموزش گیتار الکتریک که شما را به یک حرفه ای تبدیل می کند.
بهترین روش آموزش گیتار در خانه چیست؟ برخی از افراد ترجیح میدهند تا با خواندن جزوات و کتابهای آموزشی نتها را بشناسند و شروع به نواختن کنند، اما راه بهتری هم وجود دارد. با گفتن این جمله قصد ندارم تا توانایی خودم در نواختن را به رخ بکشم، اما اگر قصد فراگیری و حرفهای شدن در نواختن گیتار را دارید، به من اعتماد کنید و با من همراه شوید.”
دو پاراگراف بالا را چند بار بخوانید و تفاوتها را کامل بررسی کنید. در مثال دوم، عبارت کلیدی اصلی یک بار در عنوان و فقط یک بار در مقدمه ظاهر می شود. علاوه بر این، طوری بیان نشده که مخاطب حس کند قصد دارید او را فریب دهید. این روزها آگاهی مخاطبان افزایش یافته و دیگر با وعدههای دروغین و بزرگنمایی جذب یک محصول نمیشوند.
به یاد داشته باشید که وقتی صحبت از تولید محتوا با در نظر گرفتن کاربر می شود، استفاده از کلمات کلیدی عامل اصلی نیست. در عوض، مسئله مهم پرداختن به هدف کاربر است – به عبارت دیگر، دلیل اینکه کاربر به دنبال آن کلمه کلیدی خاص است را باید پیدا کنید.
3.2- الگوریتم پاندا گوگل در چک لیست سئو 2024
این الگوریتم اولین بار در فوریه سال 2011 منتشر شد. الگورتیم پاندا برای کمک به Google طراحی شد تا هنگامی که کاربر یک عبارت کلیدی را در کادر جستجو مینویسد، نتایج با کیفیتتری را ببیند.
در حالی که الگوریتمها و آپدیتهای متعددی طی این سالها آمده و رفتهاند، الگوریتم پاندا همچنان با قدرت به کار خود ادامه میدهد. جهت یادآوری لازم است که بگوییم که پاندا محتوای بی کیفیت و سایتهای ضعیف را جریمه میکند.
اگر وضعیت نتایج جستجو را در سالهای دور به خاطر داشته باشید و آنرا با امروز مقایسه کنید، قطعا موافقید که الگوریتم پاندا نتایج جستجو را متحول و بسیار با کیفیت کرده است. امروزه تقریبا تمام فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ متوجه شدهاند که بدون داشتن محتوای باکیفیت، هیچ نتیجه مناسبی دستگیرشان نخواهد شد.
اما اگر می خواهید رتبه خود را در نتایج گوگل بهبود بخشید، باید دو جنبه از محتوا را در نظر بگیرید:
A- از محتوای کم کیفیت خودداری کنید
تا به همین جای مقاله بارها درباره کیفیت مقاله صحبت کردیم و احتمالا به این باور رسیدهاید که محتوای کم کیفیت یا بی کیفیت هیچ جایگاهی در گوگل ندارد. همچنین دیگر از پستهای 300 یا 500 کلمهای استفاده نکنید، مگر اینکه از یک اینفوگرافیک در همان صفحه نیز استفاده کنید. بهتر است مقالات شما حدودا 2000 کلمه باشند تا بتوانند جایگاه بهتری را در گوگل کسب کنند. به آمار زیر نگاه کنید:
B- تازگی محتوا
یکی دیگر از فاکتورهایی که همیشه برای گوگل مهم است تازگی و به روز بودن است. شاید گاهی اوقات لازم باشد مقالات قدیمی خود را بروز کنید.
مثلا اگر مقالهای برای “آموزش پخت پای سیب” دارید و میتوانید نکات جدیدی را به آن اضافه کنید و یا بخشی از آن را به روز کنید که به فهم بیشتر و بهتر کاربر کمک میکند، حتما این کار را انجام دهید.
این را هم بدانید که همیشه آپدیت کردن به منزله بهبود جایگاه شما نیست! آپدیت زمانی ارزش دارد که یک فاکتور مثبت را به همراه داشته باشد و گاهی اوقات برخی به روزرسانیها حتی میتواند باعث افت جایگاه شما نیز بشود.
اما تازگی محتوا کجا اهمیت دارد؟ مثلا تصور کنید همین مقالهای که شما در حال مطالعه آن هستید، اگر با استانداردها و الگورتیمهای 5 سال پیش گوگل نوشته میشد آیا برای شما ارزشی داشت؟ این مقاله باید هر گاه که سیاست گوگل در مورد سئو داخلی تغییر کرد، به روز شود. سال آینده قطعا کاربران به دنبال “استاندارهای سئو داخلی در سال 2024” نخواهند بود.
اما با هم ببینیم که چه نوع محتوایی به آپدیت نیاز دارد:
- ترندهای روز: ترندها چیزهایی هستند که در حال حاضر در سراسر جهان در حال وقوع هستند. برخی از کلمات کلیدی ترند را می توانید در Google.com/trends پیدا کنید. مثلا اگر سایت خبر ورزشی دارید و زمان نقل و انتقالات بازیکنان است، صفحه مربوط به این خبر باید لحظه به لحظه به روز شود تا کاربران خود را از دست ندهید. در چنین اخباری حتی، چند ساعت هم تاثیر به سزایی در کار شما خواهد داشت.
- رویدادهای تکرارشونده: رویدادهایی که هر ماه، هر سه ماهه، هر سال و غیره اتفاق میافتند نیز میتوانند منجر به افزایش امتیاز تازگی شوند، زیرا چنین محتوایی نیاز به بهروزرسانی مداوم دارد. مثلا فرض کنید یک سایت با محتوای اخبار اقتصادی دارید و در یکی از خبرهای خود اخبار مربوط به شاخص طلای جهانی را بررسی میکنید. در پایان هر هفته میلادی لازم است تا اتفاقات و اخباری که روی تغییر روند قیمتی طلا بودهاند را بررسی کنید و پیش بینی هایی را برای هفته یا ماه آینده داشته باشید.
- کلمات کلیدی پر تکرار: نوع دیگری از کلمات کلیدی وجود دارند که همیشه از یک عبارت تکراری برای جستجوی آن استفاده میشود اما باید نتایج آن متفاوت باشد. مثلا “10 گوشی برتر سامسونگ” میتواند یک کلمه کلیدی باشد که هر ساله تکرار میشود اما محتوای آن باید با هر محصول جدید به روز شود. 10 تلفن همراهی که پنج سال پیش در راس این لیست قرار داشتند، ممکن است الان هیچ جایگاهی در این بین نداشته باشند.
4. بهینه سازی Crawlability
سئو عملیات چندان پیچیدهای نیست اما تنها کافیست تا اصول آن را جدی بگیرید و درست پیش ببرید. سایتهای متعددی که جایگاه بهتری نسبت به سایت ما دارند، کار پیچیدهای نمیکنند. آنها فقط روی یکسری نکات و مسائل دقت و انرژی بیشتری میگذارند. اگر بخواهیم سئو را در 3 فاکتور کلی توضیح دهیم، شامل این موارد است:
- قابلیت خزیدن یا Crawlability
- محتوا
- لینک بیلدینگ (لینک سازی)
اگر به قابلیت crawlability یا خزش گوگل آشنایی ندارید، کافیست یک سرچ ساده در گوگل داشته باشیم:
باید بدانید که خزندههای گوگل به اندازهای که بیشتر سئوکاران بیان میکنند، باهوش نیستند. اگر لینکهای داخلی شما شکسته باشند (broken links) و نتوانند خزندههای گوگل را به مسیر درستی هدایت کنند، خزندهها به سادگی در همانجا متوقف می شوند و در نتیجه به علت وجود لینکهای اشتباه، رتبه شما در گوگل کاهش خواهد یافت.
بنابراین سعی کنید تا در مقالات خود از لینک سازی داخلی به درستی استفاده کنید تا کار را برای خزندهها سادهتر کنید. اما نکتهای که وجود دارد این است که ساختار هر لینک مقالات بخش بلاگ باید چه ویژگیهایی داشته باشد. برخی معتقدند که طول آدرس باید طولانی باشد و برخی کوتاه، اما قانون ثابت شدهای وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است که لینک رقبای خود را بررسی کنید و ببینید که آنها از چه ساختاری استفاده کردهاند. همچنین میتوانید بعد از آدرس وبسایت خود از دسته بندی و سپس آدرس خود مقاله استفاده کنید. به عنوان مثال:
imeisam.ir/cat/post
یا میتوانید به سادگی پس از آدرس سایت و / نام مقاله خود را قرار دهید که بهتر است آدرس مقاله شامل کلمه کلیدی نیز باشد. دقیقا کاری که ما انجام میدهیم:
imeisam.ir/on-page-seo
برنت کارنداف توصیه می کند که وقتی URL خود را می نویسید، باید آن را بین 3 تا 5 کلمه جدا کنید که با خط فاصله (-) از هم جدا شده اند، نه زیر خط (_).
5. سازگاری با موبایل
وقتی Google Panda راه اندازی و معرفی شد، بسیاری از سایت ها آن را جدی نگرفتند و در نتیجه بسیار متضرر شدند. به عنوان مثال، eBay حدود 80٪ از رتبه بندیهای اصلی خود را از دست داد. نکته اخلاقی داستان: قبل از اینکه یک آپدیت جدید به طور غیرمنتظره ای به سراغ شما بیاید، باید برای آن آماده شوید. بطور خلاصه بخواهم بگویم، فقط کاربر را در اولیت خود قرار دهید تا گوگل به شما بهای بیشتری بدهد.
6. اجتناب از Cannibalization
در ابتدا باید بدانیم که در سئو داخلی عبارت Cannibalization چه مفهومی دارد و چگونه میتواند به سئو سایت ما آسیب بزند. اگر در مقالات سایت خود چند صفحه داشته باشید که کلمه کلیدی یکسان و یا مشابهی داشته باشند در عمل Cannibalization رخ داده است.
برای درک بهتر به این مثال توجه کنید. فرض کنید یک صفحه دارید با کلمه کلیدی “خرید گوشی سامسونگ کار کرده” و همزمان یک صفحه دیگر بسازید با کلمه کلیدی “فروش گوشی سامسونگ کار کرده” که عملا کلمات کلیدی یکسان و مشابهی هستند. این عمل میتواند باعث افت رنک هر دو صفحه و یا حذف آنها از صفحات جستجوی گوگل شود. شما به جای اینکه برای کلمات کلیدی مشابه صفحات جداگانه بسازید، میتوانید تمام مترادفهای یک کلمه کلیدی را در یک صفحه بگنجانید (البته با رعایت اصولی که قبلا گفتیم).
اما سوالی که برای شما ممکن است به وجود بیاید این است که اگر برای مثال 1000 محصول با یک کلمه کلیدی داشته باشید چه باید کرد؟ مثلا شما هزاران نوع “هدفون” در فروشگاه خود دارید و میخواهید تک تک آنها را با رعایت اصول سئو کنید اما همزمان میخواهید که از Cannibalization هم جلوگیری کنید. در اینجا بهتر است صفحه هر محصول را بر اساس مدل و کد محصول سئو کنید و تمام محصولات یک دسته را، بر اساس Category آنها سئو کنید. از این پس هر زمان که کاربران “خرید هدفون بی سیم” را گوگل کنند، صفحه دسته بندی شما به آنها نمایش داده میشود و اما اگر هدفون خاصی را بر اساس کد آن جستجو کنند، به صفحه محصول شما خواهند رسید.
7. لینک سازی داخلی
یکی از مهمترین کارها در چک لیست سئو داخلی 2024، لینک سازی است و به اصطلاح شما نباید صفحات یتیم داشته باشید. صفحات یتیم به صفحاتی از سایت شما گفته میشود که هیچ لینک داخلیای دریافت نکردهاند.
لینک داخلی هم به لینکی گفته میشود که شما از یک صفحه سایت خود به صفحه دیگری از وبسایت خود میدهید. مثلا در ابتدای همین مقاله وقتی راجع به سئو سایت صحبت کردیم، کلمه سئو سایت را به صفحهای با همین کلمه کلیدی ارجاع دادیم و این کار برای گوگل اهمیت دارد.
8. بررسی محتوای تکراری
کمی قبلتر هم گفتم که باید به طور مرتب گوگل کنسول را بررسی کنید. برخی CMSها نظیر وردپرس باعث ایجاد محتوای تکراری میشوند که شما از وجود آنها بی اطلاعید. برای شناسایی آنها تنها کافیست تا به گوگل کنسول و یا سایت مپ مراجعه کنید تا بتوانید به سادگی آنها را شناسایی کنید و تگ Canonical را به این صفحات اختصاص دهید.
به سادگی این برچسب را در هر صفحهای که محتوای تکراری ایجاد می کند قرار دهید. در تگ href، آدرس صفحهای را قرار دهید که باید تنها صفحهای باشد که میخواهید «در معرض دید» قرار گیرد. این به موتورهای جستجو میگوید که صفحات دارای محتوای تکراری را نادیده بگیرند.
شما همچنین می توانید:
- محتوای تکراری را به صورت فیزیکی از وب سایت خود حذف کنید (در صورت امکان).
- یک متا تگ «No Index» را در سر محتوای تکراری قرار دهید.
- محتوای تکراری را در فایل robots.txt وب سایت خود مسدود کنید.
امیدوارم که از خواندن این مقاله استفاده کافی را برده باشید و در صورت مفید دانستن آن، این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.